UCHWAŁA NR XXXV/191/2006 |
UCHWAŁA NR XXXV/191/2006 RADY POWIATU W PIŃCZOWIE z dnia 22 czerwca 2006 roku w sprawie uchwalenia Statutu dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie Na podstawie art.12 pkt11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z poźn. zm.) oraz art.20 ust.2 w związku z art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm) – Rada Powiatu w Pińczowie uchwala co następuje: §1 Uchwala się Statut dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. §2 Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu. §3 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Powiatu mgr Zbigniew Kierkowski
Załącznik do Uchwały Nr XXXV/191/2006 Rady Powiatu w Pińczowie S T A T U T Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie I. Postanowienia ogólne §1 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie zwane dalej ,,Centrum” działa na podstawie: 1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), 2. ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz.59 z późń. zm.), 3. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z poźn. zm.), 4. ustawy z dnia 29 lipca 2005r. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493), 5. ustawy z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U z 1997r. Nr 142, poz. 950 6. ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. O finansach publicznych ( Dz.U. Nr 249, poz. 2104), 7. uchwały Nr V/29/99 Rady Powiatu w Pińczowie z dnia 9 marca 1999r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, 8. Statutu Powiatu Pińczowskiego uchwalonego uchwałą Rady Powiatu z dnia 21.11.1998r. Nr III/7/1998 (Dz. Urzędowy Woj. Świętokrzyskiego Nr 8 poz. 48 z dnia 3.03.1999r. z poźn. zm.). §2 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie jest jednostką organizacyjną Powiatu Pińczowskiego. 2. Siedziba Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie mieści się w Pińczowie ul. Zacisze 5. 3. Organem powołującym i kontrolującym Centrum jest Rada Powiatu. 4. Bezpośredni nadzór nad Centrum sprawuje Starosta Pińczowski. 5. Centrum jest jednostką budżetową finansowaną z budżetu powiatu. 6. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Centrum jest Starosta. 7. Organizację Centrum określa regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Zarząd Powiatu. II. Zadania Centrum Centrum realizuje zadania Powiatu z zakresu pomocy społecznej własne i z zakresu administracji rządowej oraz zadania na rzecz osób niepełnosprawnych. § 4 1. Do zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Centrum zgodnie z ustawą o pomocy społecznej należy: a) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami, b) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, c) organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym, d) zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców, w szczególności przez organizowaniem i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci e) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych f) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze; g) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się; h) pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy; i) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego; j) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób; k) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi; l) prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej; m) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach; n) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadry pomocy społecznej z terenu powiatu; o) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu; p) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych; q) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego; r) sporządzania bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej; s) utworzenie i utrzymanie Centrum, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników: t) realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach. § 5 1. Do zadań zleconych powiatowi z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Centrum należy: a) pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, b) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, c) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia § 6 1. Do zadań powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, realizowanych przez Centrum należy: a) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: - rehabilitacji społecznej, - rehabilitacji zawodowej i zatrudniania, - przestrzegania praw osób niepełnosprawnych b) współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów o których mowa w pkt. a, c) udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez Radę Powiatu programów, o których mowa w pkt. a oraz rocznej informacji z ich realizacji, d) podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności, e) opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa, f) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób, g) dofinansowanie: - uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, - sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, - zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów, - likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, - rehabilitacji dzieci i młodzieży, h) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. § 7 Centrum może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności § 8 Centrum organizuje szkolenie dla rodzin zastępczych, a zwłaszcza dla rodzin niespokrewnionych z dzieckiem oraz zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych lub zleca ich przeprowadzenie przez ośrodek adopcyjno – opiekuńczy lub inny podmiot posiadający program szkolenia zatwierdzony przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego. § 9 Starosta przy pomocy Centrum sprawuje nadzór nad działalnością rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno - opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, III. Zasady funkcjonowania Centrum §10 1. Centrum kieruje Dyrektor. 2. Dyrektora Centrum zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu. 3. Dyrektor Centrum: a) reprezentuje „Centrum” na zewnątrz, b) jest odpowiedzialny przed Zarządem Powiatu za prawidłową organizację pracy oraz zgodne z prawem i zasadami gospodarności wykonywanie zadań pomocy społecznej, c) może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne, d) może, w drodze umowy, ustalić z małżonkiem, zstępnymi lub wstępnymi wysokość świadczonej przez nich pomocy na rzecz osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia, e) może kierować wnioski o ustalenie stopnia niepełnosprawności, niepełnosprawności lub niezdolności do pracy do organów określonych odrębnymi przepisami, f) wydaje decyzje administracyjne w zakresie wykonywania zadań zleconych oraz zadań własnych z zakresu pomocy społecznej zgodnie z otrzymanym upoważnieniem Starosty, g) może zawierać i rozwiązywać umowy cywilno-prawne z rodzinami zastępczymi h) współpracuje z Sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, i) przedkłada Sądowi co najmniej raz w roku, wykaz rodzin zastępczych, o których mowa j) w art.74 ust. 1 pkt. 2 i 3 Ustawy, k) składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności „Centrum" oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej, który stanowi podstawę do opracowywania i wdrażania lokalnych programów pomocy społecznej, l) zatrudnia merytorycznie przygotowanych pracowników, zgodnie z wymaganiami kwalifikacyjnymi określonymi w odrębnych przepisach, m) składa Zarządowi Powiatu i Staroście oraz organom kontroli sprawozdania z realizacji podjętych zadań, n) przedkłada opinię Zarządowi Powiatu przy zatrudnianiu kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w powiecie. o) dokonuje czynności prawnych na podstawie i w granicach pełnomocnictwa ustalonego przez Zarząd Powiatu. §11
§12
§13
§14
Szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Centrum określa Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pińczowie uchwalony przez Zarząd Powiatu. IV. Postanowienia końcowe §16 Zmiany w Statucie dokonuje Rada Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia. §17 Statut wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia i obowiązuje na czas nieokreślony.
|
Powiat Pińczowski |