Wersja archiwalna z dnia 2005-04-06 09:25:48
|
I. Skierowana do młodzieży. l. przyjmujemy każdego ucznia, który ma potrzeb rozmowy oczekuje pomocy i wsparcia -kontakt telefoniczny lub wizyta w Poradni. 2.Udzielamy pomocy w sytuacjach kryzysowych. ofiarom przemocy domowej, mobingu w klasie, w sytuacjach traumatycznych, osobom z zaburzeniami odżywiania ( anoreksja, bulimia),z trudnościami okresu dojrzewania.
3.Udzielamy pomocy młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi w środowisku rówieśniczym i rodzinnym ( trudności z porozumiewaniem się, zaniżona samoocena, toksyczni rodzice, patologiczna rodzina). 4.Udzielamy pomocy młodzieży z zaburzeniami mowy. 5.Udzielamy pomocy samorządom szkolnym i organizacjom młodzieżowym działającym w szkole. 6.Wspieramy uczniów z trudnościami w nauce oraz uczniów dyslektycznych 7.Wspieramy dzieci z rodzin alkoholicznych oraz osoby z problemem alkoholowym. 8.Pomagamy młodzieży uzależnionej, wymagającej leczenia i resocjalizacji. 9.Udzielamy indywidualnej pomocy uczniom w wyborze zawodu i drogi kształcenia.
II.Skierowana do rodziców.
l. wczesna rewalidacja dzieci od 0-5 lat
-programy edukacyjne dla rodziców małych dzieci -programy rewalidacyjne dostosowane do potrzeb małego dziecka niepełnosprawnego ( z porażeniem mózgowym, z cechami autystycznymi, z zaburzeniami emocjonalnymi).
2.Wczesna interwencja logopedyczna najpóźniej do 4 roku życia -badania logopedyczne dzieci i młodzieży, ocena i interpretacja w celu ustalenia stanu rozwoju mowy oraz zaburzeń mowy każdy rodzic może sprawdzić, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo ~postępowanie korekcyjno-terapeutyczne ( kieruje na badania specjalistyczne) --pracę profilaktyczną i terapeutyczną w celu likwidowania lub zmniejszenia zaburzeń mowy poprzez zajęcia indywidualne z dziećmi w Poradni
-porady, konsultacje, instruktaż do pracy z dzieckiem dla rodziców i nauczycieli. Poradnia dysponuje " Przesiewowym komputerowym testem do oceny słuchu dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 19 r.ż. opracowanym przez specjalistów z Instytutu Fizjologii i Patologii 5łuchu w Warszawie. Badania wykonuje logopeda i pedagog. 3.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przedszkolnych w wieku 3- 6 lat
-terapia zaburzeń emocjonalnych dziecka ( dzieci moczące się, z zaburzeniami lękowymi), -zajęcia wspomagające rozwój funkcji niezbędnych do nauki matematyki, czytania i pisania, -zajęcia kształtujące umiejętność skupienia uwagi, relaksacyjne i wyciszające, -pomoc metodyczna dla rodziców wspierających rozwój poznawczy swoich dzieci
4.Przeciwdziaianie i przezwyciężanie trudności szkolnych. -terapia pedagogiczna dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w opanowaniu umiejętności szkolnych, -praca z uczniem dyslektycznym i z ryzyka dysleksji na wszystkich szczeblach nauczania od przedszkola do szkoły średniej, -pomoc rodzicom w pracy z dzieckiem z trudnościami w nauce, dyslektycznym, z zaburzeniami emocjonalnymi.
5.Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży. -wsparcie psychologiczne dzieci z zaburzeniami zachowania terapia indywidualna, terapia grupowa
-pomoc dzieciom ofiarom agresji, przemocy -pomoc rodzicom w nawiązywaniu prawidłowych relacji z dziećmi
6.Pedagogizacja rodziców.
-cykliczne zajęcia dla rodziców "Szkoła dla rodziców "
-prelekcje, warsztaty dla rodziców na tematy związane z wychowaniem
7.Pomoc ofiarom przemocy domowej, rodzinom z problemem alkoholowym.
III.Skierowana do nauczycieli i szkół.
l.Pomoc przy tworzeniu i realizacji programów wychowawczych i profilaktycznych w szkole
2.Treningi umiejętności wychowawczych, nauczycieli
3 Pomoc konsultacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia korekcyjno- kompensacyjno w szkole 4.Udział w radach pedagogicznych.
5.Pomoc nauczycielom w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowawczych uczniów – W ramach zespołów wychowawczych.
6.Pomoc nauczycielom w pracy z uczniami przewlekle chorym uczniom niepełnosprawnym, upośledzonym umysłowo, niedosłyszącym, niedowidzącym, niepełnosprawnym ruchowo.
7.Wspomaganie tworzenia "Szkół przyjaznych uczniowi dyslektycznemu".
IV.Skierowana do szerokiego środowiska wychowującego, instytucji, organizacji, samorządów. l.Pomoc samorządom gminnym w tworzeniu programów profilaktycznych. Diagnoza i informacja w zakresie zagrożeń uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Konsultacja w zakresie potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. 2.Integracja działań z policją, sądem i pracownikami pomocy społeczne 3.Wspieranie stowarzyszeń działających na rzecz dzieci i młodzieży.
Analizując dotychczasową działalność placówki oraz biorąc pod uwagę przyszłe potrzeby edukacyjne i wychowawcze dzieci i młodzieży Rada Pedagogiczna Poradni wyznaczyła misję placówki, której podstawowe wyzwanie to tworzenie funkcji psychologa i pedagoga środowiskowego, którego podmiotem działania jest dziecko wychowane w szczęśliwej rodzin oraz
nauczane w twórczej i przyjaznej szkole. Ta misja Poradni przełożona na program działania na przyszłe lata to.
l. objąć opieką psychologiczną i logopedyczną w ramach rewalidacji dzieci od jak najwcześniejszego okresu życia. 2.Zmniejszyć zakres działalności diagnostycznej na rzecz bezpośredniego angażowania się w problematykę dzieci i młodzieży. 3.Wyznaczyć możliwości bezpośredniej pracy z rodziną, utworzyć program na poszczególne lata. 4.Zwiększyć aktywność pracy w środowisku wiejskim i w Działoszycach. 5.Podejmować działania w plecówce aby była przyjazna dla dzieci, a wizyta w niej nie kojarzyła się ze stresem
|