Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-WychowawczegoDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-10-11 13:23:07

 

                


                                                STATUT
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO
                IM. BŁ. KS. JÓZEFA PAWŁOWSKIEGO
                                         W PIŃCZOWIE

 

 

 

 


                                           SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I

PODSTAWA PRAWNA OPRACOWANIA STATUTU ..........3
PRZEPISY DEFINIUJĄCE ........................................................4

ROZDZIAŁ II

POSTANOWIENIA OGÓLNE....................................................5

ROZDZIAŁ III

CELE I ZADANIA OŚRODKA...................................................6

ROZDZIAŁ  IV

ORGANY OŚRODKA ORAZ ICH KOMPETENCJE.................8

ROZDZIAŁ V

ZASADY REKRUTACJI……………………………………….19

ROZDZIAŁ IV

WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA OŚRODKA……………….20

ROZDZIAŁ VII

PRACOWNICY OŚRODKA……………………………………28

ROZDZIAŁ VIII

PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW I UCZNIÓW….32

ROZDZIAŁ IX

DOKUMENTACJA……………………………………………...38

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE……………………………….39

§ 1

ROZDIAŁ I

PODSTAWA PRAWNA OPRACOWANIA STATUTU
1.Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. Dz.U.Nr.95 poz. 425 z późniejszymi zmianami ;
2.Zarządzenie Nr 29 MEN z dnia 04.10.1993 r. Dz. Urz. MEN Nr 9 z dnia 15.10.1993 r. poz. 36;
3.Rozporządzenie MEN z dnia 21.02.1994 r. – Dz. U. Nr 41 poz. 156 z dnia 28.03.1994 r.;
4.Dz.Urz.MEN. Nr 1 poz.4 z dnia 05.02.1993 r.;
5.Dz.Urz.MEN.Nr. 10 poz.38 z dnia 02.12.1993 r.
6.Dz.U.Nr.61 z dnia 19.06.2001 r. poz. 624
7.Dz.U.Nr.120 z dnia 09.10.2001 r. poz. 1293
8.Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Dz. U. Nr 9 poz. 59   Dz. U. Nr 45, poz. 234 z 1975 r. z późniejszymi zmianami;
9.Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich
Dz. U. Nr 35 poz. 228 z późniejszymi zmianami
Dz. U. Nr 26 poz. 130 z dnia 10.05.1983 r.;
10.Konwencja Praw Dziecka ;
11.Zarządzenie Nr.29 z dnia 24.09.1992 r. Dz. U. MEN. Nr 7 poz. 32, Dz.Urz.MEN.Nr.10 poz. 38 z 1993 r.;
12.Zarządzenie Nr 15 z dnia 25.05.1993 r. Dz.Urz.MEN.NR.6 poz.19 oraz Nr 7;
13.Rozporządzenie MEN z dnia 15.02.1999 r. Dz.U.Nr.14 z 1999 r. z późniejszymi zmianami rozporządzenia MEN z dnia 10.12.1999 r. Dz. U. Nr z 2000 r.;
14.Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001 r. Dz.U.Nr.29 z 2001 r.;
15 Kodeks Pracy
16.Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2001 r. Nr.111 poz. 1194 , Dz. U. z 2003 r. Nr 118 poz. 112;
17.Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. Dz.U.Nr.10 poz.96 ;
18.Rozporządzenie MENiS z dnia 14.04.2002 r. Dz.U.Nr.46 poz.443;
19.Rozporządzenie MENiS z dnia 23.04.2004 r. Dz. U. Nr 89 poz.845;
20.Rozporządzenie MENiS z dnia 07.03.2005 r. Dz.U.Nr.52 poz.467;
21.Rozporządzenie MENiS z dnia 09.02.2007 r. Dz.U.Nr.35 poz.222;

§ 2

PRZEPISY DEFINIUJĄCE


ILEKROĆ W DALSZYCH PRZEPISACH MOWA JEST BEZ DŁUŻSZEGO OKREŚLENIA O :

1.Ustawie-należy przez to rozumieć ustawę z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty z uwzględnieniem wszystkich późniejszych zmian.
2.Ośrodku-należy przez to rozumieć Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie.
3.Szkole podstawowej-należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną w Pińczowie.
4.Gimnazjum-należy przez to rozumieć Gimnazjum Specjalne w Pińczowie.
5.Szkołe zawodowej- należy przez to rozumieć Zasadniczą Szkołę Zawodową w Pińczowie.
6.Dyrektorze-należy przez to rozumieć dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Pińczowie.
7.Wicedyrektorach-należy przez to rozumieć wicedyrektora ds. dydaktyki , wicedyrektora ds. opieki i wychowania.
8.Radzie pedagogicznej- należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Ośrodka.
9.Radzie rodziców-należy przez to rozumieć Radę Rodziców Ośrodka.
10.Samorządzie Ośrodka –należy przez to rozumieć Samorząd Ośrodka.
11.Nauczycielach-należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Szkołach Ośrodka.
12.Specjalistów –należy przez to rozumieć : pedagoga , psychologa , logopedę.  
13.Wychowawcach-należy przez to rozumieć nauczycieli wychowawców Ośrodka.
14.Innych pracownikach-należy przez to rozumieć pracowników niepedagogicznych Ośrodka.
15.Wychowankach –należy przez to rozumieć wychowanków Ośrodka.
16.Uczniach-należy przez to rozumieć uczniów szkół nie będących wychowankami Ośrodka.
17.Rodzicach-należy przez to rozumieć rodziców , prawnych opiekunów ucznia.
18.Kuratorze-należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
19.Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Pińczowie.
20.Organie sprawującym nadzór pedagogiczny-należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
21.Statucie-należy przez to rozumieć STATUT SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO im. bł. Ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie.

ROZDZIAŁ II

§ 3

1.POSTANOWIENIA OGÓLNE

INFORMACJE O OŚRODKU
1.Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Pińczowie określa zasady działania Ośrodka i wszystkich podmiotów wchodzących w jego skład
2.Specjalny Ośrodek Szkolno –Wychowawczy w Pińczowie zwany dalej „Ośrodkiem” jest publiczną placówką dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu lekkim , umiarkowanym lub znacznym i niepełnosprawnościami sprzężonymi
     1)dzieci i młodzież przyjmuje się do Ośrodka na etap edukacyjny lub okres nauki w szkole , wskazany w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego
     2)skierowanie do Ośrodka wystawione jest przez organ prowadzący , wniosek do starosty o umieszczeniu w Ośrodku kierują rodzice lub pełnoprawni opiekunowie
     3)pobyt wychowanków w Ośrodku może trwać do czasu ukończenia nauki w szkole nie dłużej jednak , niż do ukończenia 24 roku życia
3.Ośrodek mieści się w Pińczowie przy ulicy M.J Piłsudskiego 13
     1)nazwa Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jest używana w pełnym brzmieniu
     2)na tablicach urzędowych pomija się określenie „Specjalny” umieszcza się nazwę „Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie”
     3)ośrodek używa pieczęci urzędowej z godłem państwa i napisem w otoku „Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pińczowie”
     4)ośrodek posiada stempel wspólny dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład Ośrodka  SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY im. ks. bł. JÓZEFA PAWŁOWSKIEGO 28-400 Pińczów , tel./fax 041-357-30-13        NIP 662-12-12-871
4.W skład Ośrodka wchodzą szkoły następujących typów
    1)sześcioletnia szkoła podstawowa specjalna , dla uczniów upośledzeniem w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym i niepełnosprawnościami sprzężonymi
    2)trzyletnie gimnazjum specjalne dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin , dający możliwość dalszego kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych
    3)trzyletnia szkoła ponadgimnazjalna „Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna , kierunek;  kucharz małej gastronomii oraz piekarz” o okresie trwania nauki – 3 lata , i możliwości uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu
5.W nazwie szkół umiarkowanych na tablicy urzędowej , sztandarze, oraz na pieczęciach ,którymi opatruje się świadectwa i legitymację szkolną pomija się określenie „specjalna” , oraz określenie niepełnosprawności uczniów
6.Ośrodek posiada ceremoniał
    1)uroczystą inaugurację i zakończenie roku szkolnego
    2)uroczyste ślubowanie dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum
    3)pożegnanie absolwentów
    4)hymn

ROZDZIAŁ III

§ 4

CELE I ZADANIA OŚRODKA

Główne cele Ośrodka;

1.Edukacyjne :

   1)wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży
   2)umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu ײ uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu , egzaminu gimnazjalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
   3)przygotowanie uczniów do pracy i życia w realiach współczesnego świata
   4)wyposażenie uczniów w umiejętności i wiadomości do zdobycia niezależności i zaradności życiowej

2.Wychowawcze :

    1)przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym , w integracji ze środowiskiem
    2)uzyskanie przez wychowanków samodzielności i niezależności życiowej
    3)przygotowanie ucznia – wychowanka do pełnienia ról społecznych na  miarę ich możliwości

3.Profilaktyczna :

   1)przeciwdziałanie zagrożeniom i niedostosowaniu społecznemu młodzieży
   2)wyposażenie wychowanków w uniwersalne wartości
   3)uświadomienie wychowankom własnej odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia
   4)promocja zdrowego stylu życia
 
4.Terapeutyczne :

 1)korygowanie, usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji

§ 5

DO ZADAŃ OŚRODKA NALEŻY:

1. Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół.
2. Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskania pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
3. Indywidualizacja procesu edukacyjnego uczniów odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji z pedagogiem i psychologiem Ośrodka oraz własnych wniosków nauczycieli i wychowawców z pracy z wychowankami .
4. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego wychowanków.
5. Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków.
6.Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków.
7. Tworzenie warunków do rozwoju ich indywidualnych zainteresowań, rozwijanie oraz wzbogacanie zakresu tych zainteresowań.
8. Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego.
9. Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące potrzeby uczniów z uwzględnieniem potrzeb rodziny.
10. Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do właściwego gospodarowania czasem wolnym.
11. Przygotowanie wychowanków do samodzielności życiowej, podjęcia pracy zawodowej i podejmowania ważnych decyzji dotyczących dorosłego życia.
12. Tworzenie warunków do osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji procesu nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.
13. Współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i instytucjami świadczącymi poradnictwo oraz specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży i rodzicom.
14. Współdziałanie z rodziną ucznia/wychowanka, udzielanie rodzinie pomocy w wychowaniu dzieci .
15. Powołanie w Ośrodku Grupy Wsparcia Dla Rodziców, organizacja spotkań dla rodziców w określonych dniach i godzinach.

§ 6

1. Zadania wychowawcze Ośrodka oraz formy ich realizacji zawarte są w Programie Wychowawczym.
2. Zadania z zakresu profilaktyki określa Szkolny Program Profilaktyki.

§ 7

 Formy współpracy z rodzicami :

1. Indywidualne konsultacje
2. Planowe spotkania rodziców z wychowawcą klasy, grupy
3. Wizyty w domu ucznia za zgodą rodziców
4. Rozmowy telefoniczne
5. Korespondencja listowa
6. Współudział rodziców w organizacji imprez, uroczystości, wycieczek szkolnych
7. Udział w szkoleniach
8. Udział w zajęciach otwartych

Rozdział IV

§ 8

ORGANY OŚRODKA ORAZ ICH KOMPETENCJE

1.Organami Ośrodka są :

   1)Dyrektor Ośrodka
   2)Rada Pedagogiczna Ośrodka
   3)Rada Rodziców Ośrodka
   4)Samorząd Ośrodka

§ 9

1.  Dyrektor Ośrodka organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników, tworzy właściwą atmosferę pracy jako ich przełożony, a także zapewnia warunki niezbędne do realizacji zadań placówki i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Ośrodka.
2. Kompetencje dyrektora Ośrodka wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Karty Nauczyciela, Kodeksu Pracy oraz uprawnień przekazanych przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty i Powiat Pińczowski.
3. Do kompetencji dyrektora Ośrodka należy:
    1) kierowanie bieżącą działalnością Ośrodka i reprezentowanie  go na zewnątrz.
     2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
     3) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego z uwzględnieniem przestrzegania
       wskazań zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka,  Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
     4) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie  warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
     5) przyjęcie odpowiedzialności za właściwą organizację  i przebieg egzaminów przeprowadzanych w placówce.
     6) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej Ośrodka.
    7) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka oraz prowadzenie działalności mającej na celu
        pozyskanie dodatkowych środków.
    8) pełnienie funkcji kierownika zakładu pracy w stosunku do  zatrudnionych pracowników pedagogicznych,
         administracyjnych i obsługi.
    9) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz  inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.
   10) podejmowanie decyzji w sprawie zatrudniania nauczycieli oraz  innych pracowników Ośrodka.
   11) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych
        wyróżnień dla nauczycieli.
    12) podejmowanie decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów na podstawie  uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Ośrodka.
    13) odpowiada za zgodność funkcjonowania Ośrodka z przepisami prawa     oświatowego i statutu, oraz wykonuje inne obowiązki wynikające z odrębnych przepisów.
3. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą  Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Ośrodka.

§ 10

1.W Ośrodku działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Radę Pedagogiczną Ośrodka tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na formę wykształcenia i wymiar czasu pracy.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Ośrodka
4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej organizowane są przed  rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku  z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów  po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb wynikających z procesu edukacyjnego placówki
5. zebrania mogą  być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór   pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę, przewodniczącego lub  co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
6. W zebraniach rady mogą brać udział z głosem doradczym inne osoby  zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
7. Zebrania rady mogą być organizowane z inicjatywy:
     1)przewodniczącego
     2)Rady Powiatu Pińczowskiego jako organu prowadzącego
     3)Kuratora Oświaty w Kielcach jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny
    4)co najmniej 13 członków Rady Pedagogicznej
8. Dyrektor Ośrodka przedstawia Radzie Pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz kluczowe informacje dotyczące działalności placówki.
 9. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1) zatwierdzanie planów pracy Ośrodka 
     2) zatwierdzanie projektów dokumentów regulujących pracę  Ośrodka oraz uchwalenie zmian dokonywanych w tych dokumentach.
     3) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
     4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów  pedagogicznych oraz zmian dotyczących kierunków kształcenia   zawodowego w szkołach Ośrodka.
     5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
     6) uchwalenie Statutu Ośrodka oraz jego nowelizacji.
     7) podejmowanie uchwał w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego

§ 11

Rada Pedagogiczna opiniuje:

    1. Organizację pracy Ośrodka, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
    2.Projekt planu finansowego Ośrodka
    3.Wnioski dyrektora Ośrodka w sprawie przydziału nauczycielom i wychowawcom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
    4.Szkolny Zestaw Programów Nauczania
    5.Uchwały Rady Pedagogicznej Ośrodka dotyczące organizacji danego   roku szkolnego, a także uchwały, których realizacja wymaga współdziałania szkół i grup wychowawczych wymagają zatwierdzenia  przez Radę Pedagogiczną na zebraniu plenarnym.
    6. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w placówce.
    7. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością  głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
    8. Rada może występować z wnioskiem do organu prowadzącego placówkę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
    9. Rada może występować z wnioskiem do dyrektora o powołanie nauczyciela do pełnienia funkcji kierowniczej.
    10. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów.
    11. Zebranie Rady Pedagogicznej ustala tryb głosowania.
    12. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 12

NAZWA,  CELE I ZADANIA  RADY RODZICÓW

§ 1. W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym  w Pińczowie działa jako jeden z organów placówki Rada Rodziców.
§ 2. Podstawowym celem Rady Rodziców jest reprezentowanie wszystkich rodziców, organizowanie  różnych form aktywności rodziców pomoc w realizacji celów i  zadań Ośrodka  oraz zapewnienie rodzicom – wraz z innymi organami -  wpływu na działalność  placówki , w tym : 
  1)znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły i grup wychowawczych,
  2)uzyskiwanie rzetelnej informacji o swoim dziecku, postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu,
  3)znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania,
  4)uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
  5)wyrażanie i przekazywanie organom placówki opinii na temat pracy z młodzieżą oraz określenie struktur działania rodziców i Rady Rodziców,
   6)wyrażanie opinii o Szkolnym Zestawie Programów, autorskich programach międzyprzedmiotowych  ścieżek edukacyjnych , Programie Wychowawczym Programie Profilaktyki, Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania 
    7)gromadzenie funduszy ( dobrowolnych ) w celu wspierania działalności Ośrodka, ustalenie zasad ich użytkowania.

§ 13


ORGANIZACJA  DZIAŁALNOŚCI RADY  RODZICÓW


1. Najwyższą władzą rodziców jest zebranie plenarne ogółu rodziców zwoływane jest w ciągu roku szkolnego oraz przed wyborem Rady Rodziców.
2. Podstawowym ogniwem ogółu  rodziców jest zebranie rodziców klasy, które wybiera klasową radę rodziców – składającą się z 3 osób.
3. Wszyscy członkowie rad klasowych tworzą Radę Rodziców placówki.
4. Plenarne zebranie Rady Rodziców dokonuje wyboru :
 1) prezydium rady rodziców jako organu kierującego pracę rady w liczbie 
    (  5-7 członków ), które wybiera na pierwszym posiedzeniu  przewodniczącego, zastępcę, sekretarza.
 2) komisję rewizyjną składającą się z 3 osób jako organ kontrolny Rady Rodziców, która na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i zastępcę.
5. Prezydium Rady Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze dla wykonania określonych zadań.
§ 4.1. Kadencja Rady Rodziców, jej organów trwa 3 lata 9 ( od października do 30 września ostatniego roku kadencji ).
  2. Członkowie rad klasowych i klas programowo najwyższych, których 
    dzieci opuszczają placówkę, zostają zastąpieni przez członków rad klasowych rodziców z klas nowoorganizowanych.

§ 5.1 . Uchwały Rady Rodziców i jej organów podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej 50 %.
      2. Uchwały Rady Rodziców są protokołowane w księdze protokołów , za której prowadzenie odpowiada sekretarz prezydium.
§ 6.1. Wybory do rady rodziców, prezydium komisji rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym.
      2. Wybrani zostają kandydaci, którzy uzyskali 50 % oraz jeden głos spośród uczestników prawomocnego zebrania.
§ 7.1. Plenarne zebranie ogółu rodziców zwoływane jest raz w ciągu roku szkolnego.
      2. Plenarne posiedzenie Rady Rodziców zwołuje prezydium  nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym. Może być także zwołane na wniosek rad rodziców klas, dyrektora i rady pedagogicznej.
      3. Prezydium Rady Rodziców obraduje nie rzadziej niż 4 razy w roku szkolnym.
      4. Przed posiedzeniem plenarnym rady rodziców obraduje komisja rewizyjna . Ustalenia i wnioski komisji muszą mieć formę pisemną i być przedstawione plenarnemu posiedzeniu Rady Rodziców, prezydium oraz innym osobom, które wnioskowały o zwołanie komisji.
§ 8.1. Zebrania rodziców w poszczególnych klasach odbywają się z inicjatywy rodziców, Rady Rodziców, rady klasowej rodziców, wychowawcy klasy.  Liczba zebrań w klasie nie może być mniejsza od trzech w roku szkolnym.

§ 14


GROMADZENIE  I WYDATKOWANIE  FUNDUSZY  RADY RODZICÓW

§ 9.   Rada rodziców gromadzi fundusze na wspieranie działalności placówki :
        1)z dobrowolnych składek rodziców,
        2)z wpłat osób, organizacji, do których zwróci się prezydium rady,
        3)z innych źródeł
§ 10.1.Wysokość składek rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego na plenarnym zebraniu rodziców klasy. Propozycję wysokości dla placówki przedstawia prezydium Rady Rodziców.
        2.Wydatkowanie środków następuje na podstawie decyzji Rady Rodziców,
            szczególnie na :
                                1)dofinansowanie konkursów i imprez ogólnoszkolnych ,
                                2)nagrody rzeczowe dla wyróżniających się wychowanków,
                                3)zakup środków dydaktycznych , elementów wyposażenia klas, sali,
                                4)wydatki związane z prowadzeniem księgowości
         3. Do obsługi księgowo-rachunkowej  zatrudnia starszego referenta.
         4. Praca księgowego jest nadzorowana przez skarbnika Rady Rodziców.
         5. Prezydium zakłada w banku  rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w celu przechowywania środków i  dokonywania operacji finansowych .

§ 15


POSTANOWIENIA  OGÓLNE

§ 11.1. Członkowie Rady Rodziców, rady klasowej i komisji  rewizyjnej mogą być odwołani przed upływem kadencji przez gremia, które dokonały ich wyboru w trybie przewidzianym dla podejmowania uchwał.
        2. Ustalenia Rady Rodziców winny być respektowane przez dyrektora, radę pedagogiczną pracowników placówki. W wypadku nie respektowania jej uchwał Rada Rodziców ma prawo złożyć zażalenie do dyrektora placówki.
        3. W wypadku nieuwzględnienia zażalenia – Rada Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie  sporu do organu prowadzącego.
        4. Rada rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści :

 
               RADA  RODZICÓW
przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
                        w Pińczowie
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13

§ 16

1. W Ośrodku funkcjonuje Samorząd Ośrodka, który jest przedstawicielem wszystkich wychowanków Ośrodka.
2. Samorząd współpracuje z innymi organami Ośrodka i może przedstawić  Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Ośrodka wnioski i opinie we  
    wszystkich sprawach dotyczących placówki w szczególności  odnoszących się do podstawowych praw wychowanków takich jak:
 1) prawo do zapoznania się z planami i programami nauczania ich, celami, treścią i stawianymi wymaganiami oraz uzyskiwania  niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
 2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce    i zachowaniu.
 3) prawo do wpływu na organizację życia w Ośrodku, umożliwiającą w sposób optymalny i zrównoważony realizację procesu dydaktycznego oraz zapewniającą warunki do rozwijania własnych zainteresowań z uwzględnieniem różnic  indywidualnych w tym zakresie.
 4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi   zainteresowaniami i potrzebami wychowanków oraz  możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z opiekunem  Samorządu i Dyrektorem Ośrodka.
 5) prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej.
 6) prawo do wyrażania opinii dotyczącej problemów  wychowawczych, udziału w formułowaniu przepisów   wewnętrznych Ośrodka regulujących życie społeczności wychowanków.
 7) wnioskowanie do Dyrektora Ośrodka w sprawie powołania   opiekuna Samorządu spośród członków Rady Pedagogicznej.
3. Cele Samorządu:
 1) uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu  własnych problemów.
 2) rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania wychowanków i wzajemnego wspierania się, przyjmowanie   współodpowiedzialności za jednostki i grupy.
 3) kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzanie warunków do aktywności społecznej.
4. Zadania Samorządu:
 1) współudział w rozwijaniu w czasie wolnym od nauk  zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych,  organizowanie aktywnego wypoczynku i rozrywki.
 2) organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom ujawniającym problemy związane z funkcjonowaniem w placówce oraz środowisku rówieśniczym.
 3) rozstrzyganie sporów między wychowankami , zapobieganie  konfliktom między wychowankami i nauczycielam  wychowawcami grup wychowawczych, a w przypadku takiego  konfliktu zgłoszenia go przez opiekuna Samorządu Dyrektorowi  Ośrodka lub Radzie Rodziców.
7. Dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor szkoły,  kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
8. Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie – uczniowie szkoły.
9. Celem działalności Samorządu jest reprezentowanie ogółu wychowanków.
10. Samorząd  wychowanków tworzą :
           1)Rada Samorządu licząca od 4 do 6 uczniów
           2)Samorządy klasowe.
11.W skład Rady wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz,  członkowie.
12.Radę Samorządu wybiera się na okres 1 roku w wyborach powszechnych, równych i tajnych w następującym trybie :
       1)kandydatów zgłaszają zespoły klasowe
        2)komisja skrutacyjna zbiera  głosy w klasach ,podsumowuje i ogłasza wyniki.
13.Członkowie samorządu wybierają spośród siebie sekcje samorządowe.
14.Funkcje w samorządzie mogą pełnić wyłącznie uczniowie bez ocen niedostatecznych  i zachowujący się co najmniej dobrze.
15.Przewodniczący klasy ma obowiązek reprezentować słuszne interesy klasy i bronić ich.
16.Sprawy klasowe rozstrzyga wychowawca z samorządem klasy, spory między nauczycielem a uczniem rozstrzyga wychowawca klasy, dyrektor szkoły .
17.Samorząd współpracuje z innymi organami Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących placówki, w szczególności podstawowych praw  wychowanków   takich jak:
          1) prawo do poznania planów i treści  programów nauczania, wymagań oraz uzyskania wyjaśnień  w tym zakresie,
          2) prawo do jawnej umotywowanej oceny postępów w nauce i z  zachowania,
          3)wpływanie na organizację życia w Ośrodku, rozwijanie i zaspakajanie własnych zainteresowań,
          4) prawo do organizowania i udziału w działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej,
          5) prawo do redagowania gazetki,
          6) wyrażanie opinii o opiekunie samorządu,
          7) prawo organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej na terenie szkoły ( sklepik uczniowski )
          8) prawo do negocjacji z dyrektorem i opiekunem  samorządu w sprawach  nagan
          9) prawo do wyrażania opinii o Programie Wychowawczym , Programie Profilaktyki i Szkolnym Zestawie Programów.


§ 17

1. Funkcjonujące w Ośrodku organy współpracują ze sobą z uwzględnieniem organizacji placówki zadań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych oraz obowiązujących przepisów
    prawnych.
2. Zasady współdziałania organów Ośrodka:
       1) każdemu z organów Ośrodka zapewnia się możliwość działania i podejmowania decyzji zgodnie ze statutem Ośrodka.
       2) na szczeblu Ośrodka współdziałają ze sobą w granicach swoich kompetencji: Rada Rodziców, Samorząd  Wychowanków Ośrodka i Dyrektor Ośrodka.
        3) wymianę informacji między organami Ośrodka zapewnia dyrektor Ośrodka.
       4) Dyrektor wypełniając swoje zadania współpracuje z Radą  Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków.
       5) dyrektor udostępnia organom Ośrodka aktualne informacje:  przepisy, plany pracy oraz wewnętrzne regulaminy  obowiązujące w placówce.
       6) uchwały i decyzje poszczególnych organów powinny mieścić się w ramach ich kompetencji, które mogą być rozszerzone lub  zmienione, odpowiednio do zmian w ustawie zasadniczej.
       7) wymiana informacji między organami placówki oraz podejmowanych lub planowanych działaniach i decyzjach powinna odbywać się na bieżąco za pośrednictwem dyrektora placówki lub bezpośrednio na piśmie pomiędzy tymi organami.

§ 18

1. Zasady rozwiązywania konfliktów między organami Ośrodka:
 1) właściwym do rozwiązywania sytuacji konfliktowych między organami Ośrodka jest Dyrektor Ośrodka.
 2) właściwym do rozwiązywania sytuacji konfliktowych pomiędzy dyrektorem Ośrodka, a pozostałymi organami jest organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
 3) dyrektor przyjmuje wnioski oraz rozpatruje uwagi i skargi dotyczące nauczycieli i wychowawców zgodnie ze Szkolną  Procedurą Rozpatrywania Skarg i Wniosków.
 4) konflikt pomiędzy dyrektorem Ośrodka, a nauczycielami rozpatruje w pierwszej kolejności Rada Pedagogiczna, Związki Zawodowe, a następnie na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Ośrodek i organ sprawujący nadzór  pedagogiczny.
 5) wszystkie sprawy sporne, które nie zostały ujęte w Statucie, rozstrzyga Dyrektor Ośrodka, z możliwością powołani  zespołów konsultacyjnych w oparciu o obowiązujące przepisy   prawne.
 6) organem odwoławczym w przypadku braku rozstrzygnięcia  sporu jest organ prowadzący Ośrodek lub sprawujący nadzór pedagogiczny.


ROZDZIAŁ V

§ 19

ZASADY REKRUTACJI


1.W pierwszej kolejności do Ośrodka przyjmowani są wychowankowie, którzy z powodu niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.
     1)kolejno do Ośrodka przyjmowani są wychowankowie, których niepełnosprawność uniemożliwia samodzielne dojazdy do szkoły z miejsca zamieszkania.
     2)wychowankami Ośrodka mogą być również dzieci i młodzież, których pobyt w Ośrodku jest gwarancją systematycznego uczęszczania do szkoły.
     3)w przypadku dysponowania wolnymi miejscami dopuszcza się możliwość przyjęcia do Ośrodka dzieci i młodzież zamieszkującą w Pińczowie, jeżeli ich sytuacja rodzinna jest wyjątkowo trudna, a pobyt w Ośrodku umożliwi im właściwy rozwój intelektualny i społeczny.
2.Rekrutację wychowanków do Ośrodka prowadzi i nadzoruje dyrektor Ośrodka i wicedyrektor do spraw wychowania i opieki.
3.Zasady rekrutacji do Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej
              1) rekrutacja trwa cały rok szkolny
              2) komisja rekrutacyjna ogłasza termin składania dokumentów oraz warunków przyjęć do klasy pierwszej Zasadniczej Szkoły Zawodowej
              3) w ustalonym terminie szkolna komisja rekrutacyjna kwalifikuje kandydatów według następujących kryteriów:
              a) oceny uzyskane na świadectwie ukończenia gimnazjum, w tym ocena z zachowania
              b) warunki zdrowotne
              4) poza terminem rekrutacji, w przypadku wolnych miejsc, decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły decyduje dyrektor.

1.Dyrektor Ośrodka przyjmuje ucznia do szkoły na podstawie wniosku rodzica lub pełnoletniego wychowanka/ucznia oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zaświadczenia lekarskiego (dotyczy Zasadniczej Szkoły Zawodowej) oraz świadectwa ukończenia nauki w poprzednio ukończonej klasie lub szkole.
2.Dyrektor Ośrodka może określić w drodze zarządzania, dodatkowe dokumenty wymagane od kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły i Ośrodka.
3.Ucznia przyjętego do szkoły skreśla się z listy uczniów w przypadku, gdy w ciągu trzech tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego uczeń ten nie podjął nauki i nie usprawiedliwił swojej nieobecności.


ROZDZIAŁ VI

 § 20

 WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA OŚRODKA.

1. Podstawą organizacji Ośrodka w roku szkolnym jest arkusz  organizacyjny placówki,
    opracowany przez dyrektora do dnia 30.05.
    każdego roku, pozytywnie zaopiniowany przez organ sprawujący
    nadzór pedagogiczny i w dalszej kolejności zatwierdzony przez organ
    prowadzący.
2. W arkuszu organizacyjnym uwzględnia się wszystkie formy działalności
    w danym roku szkolnym.
3. Do realizacji celów statutowych Ośrodek posiada własną bazę
   dydaktyczno – opiekuńczo - wychowawczą.

§ 21

1. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka,
    w której przewidziane są ferie szkolne.
2. Za zgodą organu prowadzącego Ośrodek może prowadzić działalność
    w okresie zimowej i wiosennej przerwy szkolnej oraz w okresie ferii
    szkolnych.
3. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę:
 1) Opiekę w porze nocnej sprawuje wychowawca.
4. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami Ośrodka jest
    grupa wychowawcza.
 1) liczba wychowanków w grupie wychowawczej odpowiada
                 liczbie uczniów w oddziale odpowiedniego rodzaju szkoły
                 specjalnej i wynosi od 10 do 16.
 2) ze względów organizacyjnych w skład grupy wychowawczej
                 mogą wchodzić uczniowie innej klasy.
 3) grupą wychowawczą opiekuje się dwóch stałych
                 wychowawców oraz inni wychowawcy, nie mający pod opieką
                 na okres roku szkolnego jednej grupy wychowawczej.
5. Podstawową formą pracy w szkołach Ośrodka są zajęcia edukacyjne  
    prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
6. Opiekę nad zespołem klasowym sprawuje nauczyciel-wychowawca.

 

§ 22

1.Ośrodek prowadzi bibliotekę dla uczniów i wychowanków.
2.Biblioteka szkolna wraz z czytelnią jest pracownią służącą realizacji potrzeb, zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Ośrodka, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej poprzez:
              1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów
              2) udostępnianie książek i innych źródeł informacji
              3) tworzenie warunków do poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
              4) rozwijanie i rozbudzanie indywidualnych zainteresowań uczniów
3.Do korzystania ze zbiorów zgromadzonych w bibliotece mają prawo uczniowie i wychowankowie, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni Ośrodka oraz rodzice.
4.Biblioteka czynna jest w godzinach określonych przez opiekuna. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz przed ich rozpoczęciem i po zakończeniu.
5.W bibliotece odbywają się zajęcie dydaktyczno-wychowawcze.
6.Szczegółowe warunki korzystania z biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki.
7.Zasady współpracy biblioteki z uczniami, nauczycielami, rodzicami i innymi bibliotekami.
8.W zakresie współpracy z uczniami biblioteka:
   1)prowadzi pracę pedagogiczną (podczas różnych zajęć edukacyjnych) służącą rozwojowi zainteresowań czytelniczych
   2)organizuje imprezy czytelnicze
   3)współpracuje z bibliotekami, stwarzając uczniom możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym miasta
9.W zakresie współpracy z nauczycielami biblioteka:
   1 )prowadzi indywidualne poradnictwo informacyjne, przygotowuje materiały związane z realizacją ścieżek edukacyjnych zwłaszcza edukacji czytelniczo-medialnej
   2)gromadzi i udostępnia materiały z zakresu prawa oświatowego, poradniki metodyczne, lektury omawiane w poszczególnych klasach
   3)współpracuje w doborze i zakupie nagród książkowych
   4)przekazuje wychowawcom informacje o stanie czytelnictwa uczniów, ich zainteresowań czytelniczych
10.W zakresie współpracy z rodzicami biblioteka:
   1)gromadzi materiały związane z pedagogizacją rodziców i udostępnia je
   2)przygotowuje materiały tematyczne
11.W zakresie współpracy z innymi placówkami, bibliotekami:
     1)uczestniczy z uczniami w zwiedzaniu wystaw organizowanych przez biblioteki na terenie miasta
     2)organizuje wycieczki do bibliotek, ośrodków informacji
     3)bierze udział z dziećmi w różnych imprezach organizowanych przez biblioteki i inne placówki kulturalne 
12. Biblioteka wspomaga nauczycieli i wychowawców w doskonaleniu ich warsztatu pracy oraz popularyzowaniu wiedzy wśród rodziców.
13. Biblioteka jest czynna według tygodniowego rozkładu zajęć.
    
§ 23

1.W ośrodku, przy bibliotece działa Centrum Informacji Metodycznej
2.Działalność Centrum Informacji Metodycznej obejmuje:
   1) prowadzenie punktu konsultacyjnego dla nauczycieli z zakresu psychologii, pedagogiki, rewalidacji, socjoterapii oraz dla nauczycieli poszczególnych zajęć edukacyjnych
   2) poradnictwo dla nauczycieli szkół masowych i integracyjnych, pracujących z dziećmi zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego (niepełnosprawność intelektualna lekkiego stopnia)
  3) poradnictwo i wsparcie dla rodziców uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 24

1.W Ośrodku działa Zespół Wychowawczy Do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Wychowanków powołany przez dyrektora z początkiem roku szkolnego.
2.Zadania zespołu zostały określone w oddzielnych przepisach.
3.W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
              1) Wicedyrektor do spraw wychowania Ośrodka jako przewodniczący zespołu
              2) wychowawcy grupy wychowawczej
              3) pedagog
              4) psycholog
              5) w zależności od potrzeb inni specjaliści
4.Zespół wychowawczy w obrębie każdej grupy wychowawczej spotyka się co najmniej raz w miesiącu.

§ 25

GRUPA WSPARCIA

W Ośrodku działa GRUPA WSPARCIA DLA RODZICÓW
Główne cele działalności Grupy Wsparcia:
1.Udzielanie wsparcia rodzinie dziecka z niepełnosprawnością
2.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3.Poradnictwo w zakresie metod wczesnej interwencji
4.Pomoc w podjęciu konkretnych działań do wczesnego zdiagnozowania dziecka oraz podjęcia działań wspomagający rozwój dziecka.
Zadania i formy pracy określa PROGRAM DZIAŁALNOŚCI GRUPY WSPARCIA DLA RODZICÓW DZIAŁAJĄCEJ W OŚRODKU.

§ 26

1. Opiekę medyczno-lekarską i pielęgniarską nad wychowankami
    sprawuje Podstawowa Opieka Zdrowotna na zasadach określonych
    w odrębnych przepisach.

§ 27
 
1. W ramach realizacji swoich zadań Ośrodek współpracuje
    z organizacjami rządowymi oraz pozarządowymi, których celem jest
    wspieranie i wspomaganie rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży,
    w tym osób niepełnosprawnych.
2. Zgodę na podjęcie współpracy wyraża Dyrektor
    Ośrodka w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 28

Do szkół prowadzonych przez Ośrodek może uczęszczać młodzież upośledzona w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi zakwalifikowana do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz skierowana do Ośrodka przez organ prowadzący.

§ 29

Zasady organizacji Szkół

1.Organizację nauczania, wychowania, opieki i rewalidacji określa arkusz organizacyjny Ośrodka na dany rok szkolny, opracowany przez Dyrektora Ośrodka do 30 kwietnia każdego roku.
2.Arkusz organizacji Ośrodka i liczbę etatów zatwierdza Dyrektor Wydziału Edukacji i Kultury.
3.Arkusz organizacyjny zawiera:
              1) liczbę pracowników w tym zajmujących stanowiska kierownicze
              2) liczbę godzin, zajęć ( edukacyjnych)
              3) liczbę godzin, zajęć ( prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli)
 
4.Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Ośrodka z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala się rozkład zajęć określających organizację zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz harmonogram pracy grup.

§ 30

1.Podstawową jednostką w szkołach jest oddział.
2.Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić:
   1) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim od 10 do 16
   2) w przypadku gdy u co najmniej 1 ucznia występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów obniża się o 2
  3) dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym od 6 do 8 (przepisy ustępu 4. pkt 2 stosuje się odpowiednio)
   4) w uzasadnionych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgodę na obniżenie liczby uczniów
   5) liczba uczniów nie może być mniejsza od minimum normy i większa od górnej granicy
3.Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym pozostaje uczniem określonego oddziału klasowego.
4.Nauczanie indywidualne organizuje się w domu rodzinnym ucznia, w wyjątkowych przypadkach nauczanie indywidualne z zajęć edukacyjnych praktycznej nauki zawodu może odbywać się na terenie warsztatów szkolnych.
5.Tygodniowy wymiar zajęć ustalony dla ucznia objętego ww. nauczaniem winien być realizowany co najmniej w ciągu 3 dni.
6.W nauczaniu indywidualnym realizuje się program nauczania dla odpowiedniej szkoły działającej w ośrodku dostosowanym do możliwości ucznia określonych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
7.Każdy oddział w danym roku szkolnym powierzony jest opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą klasy”. Wskazane jest, aby wychowawca klasy sprawował tę funkcję przez cały okres pobytu wychowanka w placówce.
8.Na uzasadniony wniosek uczniów i ich rodziców obowiązki wychowawcy klasy mogą być powierzone innemu nauczycielowi także w ciągu roku szkolnego, jeżeli 2/3 rodziców lub uczniów uważa, że wychowawca nie sprawia należytej opieki, odmawia pomocy i jego stosunek jest lekceważący lub obraźliwy. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor Ośrodka na wniosek wicedyrektora.
9.Umotywowane wnioski powinny mieć formę pisemną.
10.Dyrektor Ośrodka po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, udziela pisemnej odpowiedzi w ciągu 14 dni.
11.Od decyzji dyrektora rodzice mogą odwołać się do organu nadzorującego placówkę.

§ 31

1.Kształcenie uczniów szkole podstawowej jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez nich 18 roku życia.
2.W szczególnie uzasadnionej sytuacji, na etapie kształcenia zintegrowanego i II etapu edukacyjnego, dopuszcza się organizację nauczania w oddziałach łączonych.
3.Oddział dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nosi nazwę edukacyjno-terapeutycznego.

§ 32

TERMINY ROZPOCZYNANIA I ZAKOŃCZENIA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

1. Terminy rozpoczynania i zakończenia  zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich  określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny  opracowany przez  dyrektora  Ośrodka z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania i zatwierdzony przez organ prowadzący.
3. Organizację  stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć ustala tygodniowy harmonogram pracy opracowany przez dyrektora lub zastępcę dyrektora – na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.        
4. Podstawową jednostką organizacyjną w szkole podstawowej i gimnazjum jest oddział.
5. Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 10 – 16, a w uzasadnionych przypadkach – za zgodą organu prowadzącego – może być niższa.
6. Jeżeli u przynajmniej jednego ucznia występuje niepełnosprawność sprzężona, liczbę uczniów w oddziale można  obniżyć o 2 osoby.     
7. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach z techniki, informatyki,
    wychowania fizycznego i języka angielskiego.
8. Grupa powinna liczyć nie mniej  niż 5 uczniów.
     Podziału na grupy na zajęciach z techniki – informatyki i języka angielskiego dokonuje się w oddziałach, w których  jest przynajmniej 10 uczniów .
9. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI szkoły podstawowej i klasach I – III gimnazjum prowadzi się w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale specjalnym ( 10 – 16 ), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzone są w  grupach między klasowych.                  
10.Oddział liczący ponad 20 uczniów – za zgodą organu prowadzącego – dzieli się na 2 oddziały.      
11.Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy między lekcjami wynoszą 10 minut, po trzeciej lekcji przerwa wynosi 25 minut.
12.Zajęcia nadobowiązkowe, korekcyjno-kompensacyjne i rewalidacyjne prowadzone są poza systemem klasowym w miarę posiadanych środków.

§33

1.Nad bezpieczeństwem wychowanków czuwają i są odpowiedzialni nauczyciele i wychowawcy Ośrodka:
            1) w czasie lekcji-nauczyciel prowadzący zajęcia
            2) w czasie przerw między lekcjami-nauczyciel dyżurujący
            3) w czasie zbiorowych i zorganizowanych zajęć poza szkołą-nauczyciel kierownik i ustalony opiekun
            4) w czasie zajęć w Ośrodku-wychowawca grupy wychowawczej
2.Zasady i harmonogram dyżurów w czasie przerw między zajęciami określa regulamin dyżurów.

§ 34


3.Dyżur jest integralna częścią procesu dydaktyczno-wychowawczego w Ośrodku i wchodzi w zakres obowiązków nauczyciela.
4.Dyżury międzylekcyjne pełnią wszyscy pracownicy pedagogiczni.
5.Dyżury nauczycieli w szkole odbywają się na każdej przerwie wg sporządzonego harmonogramu.
6.Nauczyciel przyjmuje zastępstwo za nieobecnego nauczyciela, przyjmuje również jego dyżur. Jeśli ma w tym czasie własny dyżur, dyrekcja wyznacza innego nauczyciela.
7.Obowiązki nauczyciela dyżurującego:
   1) czuwanie nad bezpieczeństwem młodzieży w rejonie dyżurowania (korytarz, klatki schodowe, sanitariaty)
    2) eliminowanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu uczniów
   3) wydawanie zakazów i egzekwowanie ich wykonania:
                    a) zakaz biegania, spędzania przerw na schodach i w sanitariatach
                    b)zakaz przyjmowania wszelkich używek
                    c)zakaz samowolnego wychodzenia z budynków
   5)nauczyciel nie ma prawa zejść z dyżuru bez ustalenia zastępstwa
   6)nauczyciel rozpoczyna dyżur natychmiast po dzwonku na przerwę i kończy po dzwonku na lekcję
   7) nauczyciel zawiadamia dyrekcję o zauważonym zagrożeniu
  8) nauczyciel natychmiast zgłasza dyrekcji fakt zaistnienia wypadku i podejmuje działania w celu udzielenia pierwszej pomocy
   9) nauczyciele, opiekunowie w czasie wyjść poza budynek odprowadzają uczniów w określone miejsce zbiórki, podane uczniom wcześniej do wiadomości
  10) powiadomienie uczniów, rodziców (opiekunów prawnych) o wcześniejszym zakończeniu zajęć lekcyjnych wpisuje się do dzienniczka ucznia lub telefonicznie
  11) w przypadku opuszczenia budynku przez ucznia, nauczyciel prowadzący lekcje powiadamia o tym dyrektora szkoły, pedagoga i w miarę możliwości zawiadamia telefonicznie rodziców
  12) w przypadku braku kontaktu z domem rodzinnym nauczyciel, wychowawca, pedagog może zawiadomić policję o samowolnym oddaleniu ucznia z placówki
  13) w przypadku opuszczenia budynku przez wychowanka nauczyciel, wychowawca powiadamia dom rodzinny ucznia oraz zawiadamia policję o samowolnym oddaleniu z internatu.

§35

Wycieczki i inne formy turystyki integralną formą działalności dydaktyczno-wychowawczej

1.Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele/wychowawcy Ośrodka, rodzice, uczniowie/wychowankowie oraz firmy i stowarzyszenia współdziałające.
2.Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów/wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.
3.Udział niepełnoletnich uczniów/wychowanków w wycieczkach (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych lub zajęć w Ośrodku) i imprezach pozaszkolnych wymaga zgody ich rodziców.
4.Kierownika wycieczki lub imprezy wyznacza dyrektor lub osoba przez niego upoważniona, spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
5.Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół Ośrodka.

ROZDZIAŁ VII

§ 36

 PRACOWNICY OŚRODKA.

1. W Ośrodku zatrudnia się pracowników:
 1.1. Pedagogicznych: nauczycieli, wychowawców, pedagoga,
                 psychologa, logopedę, nauczyciela rewalidacji indywidualnej,
                 nauczyciela biblioteki.
 1.2. Ekonomicznych i administracyjnych.
 1.3. Obsługi.
2. Dyrektor Ośrodka jest przełożonym wszystkich pracowników placówki,
    pełni swoją funkcję w oparciu o Kodeks Pracy, Kartę Nauczyciela,
    ustawę o systemie oświaty, rozporządzenia wydane przez MEN oraz
    wytyczne organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Szczegółowe kompetencje dyrektora Ośrodka zawarte są w § 6

§ 37


1. W Ośrodku powołane zostały następujące stanowiska kierownicze:
 1.1. Dyrektor Ośrodka.
 1.2. Zastępca dyrektora Ośrodka.
 1.3. Zastępca dyrektora Ośrodka d/s wychowania i opieki.
 1.4. Główny księgowy.
2. Dyrektor Ośrodka za zgodą orga

Powrót