Wersja archiwalna z dnia 2011-02-19 21:45:23
|
S T A T U T
SPECJALNEGO OŚRODKA
SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO im.błogosławionego ks.Józefa Pawłowskiego
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572) z późniejszymi zmianami.
ROZPORZĄDZENIA
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624 ze zmianami w: 2002 r. nr 10, poz. 96; 2003 r. nr 146, poz. 1416; 2004 r. nr 66, poz. 606; 2005 r. nr 10, poz. 75; 2007 r. nr 35, poz. 222). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania (Dz. U. nr 15) z późniejszymi zmianami. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do drugich (Dz. U. nr 26, poz. 232). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 stycznia 2005r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. nr 19 z 2005r., poz. 165 z późniejszymi zmianami Dz. U. 72 nr 72 z2008 r., poz. 420). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. nr 19, poz. 166). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. nr 52, poz. 466). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. nr 52, poz. 467 ze zmianą Dz. U. nr 212 z 2005r. poz. 1767). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2007r. nr 130, poz. 906).
ROZDZIAŁ I
§ 1.
Nazwa i typ Ośrodka.
1.Nazwa Ośrodka: Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego. 2.Siedziba Ośrodka mieści się w Pińczowie przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13. 3. Organem prowadzącym Ośrodek jest Starostwo Powiatowe w Pińczowie. 4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty. 5. Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. bł. ks. Józefa Pawłowskiego w Pińczowie, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 13. 6. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwach oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „Specjalny”. 7. Ośrodek posiada sztandar, hymn oraz ceremoniał.
§ 2.
1.Ośrodek prowadzony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 2.W skład Ośrodka wchodzą: 1)Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim: a)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia, b)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia, c)Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna, która kształci w zawodach: piekarz i kucharz małej gastronomii, o 3- letnim cyklu kształcenia. 2)Szkoły dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi: a)Szkoła Podstawowa Specjalna o 6- letnim cyklu kształcenia, b)Gimnazjum Specjalne o 3- letnim cyklu kształcenia, c)Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy o 3- letnim cyklu kształcenia.
ROZDZIAŁ II
§ 3.
Cele i zadania Ośrodka.
Ośrodek realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności kształci i wychowuje zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka oraz innymi dokumentami dotyczącymi praw człowieka podpisanymi i ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską.
Cele Ośrodka :
1.Edukacyjne : 1) realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, 2) dba o wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, 3) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły danego typu, uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, 4) zapewnia dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącej podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi, 5) wyposaża uczniów w umiejętności i wiadomości potrzebne do zdobycia niezależności i zaradności życiowej, 6) rozbudza motywację i rozwija zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania, 7) organizuje integrację ze środowiskiem rówieśniczym, 8) utrwala wiadomości i umiejętności zdobyte przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych, 9) ułatwia przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy zjawiskami, czynnościami, liczbami, rozwija wyobraźnię przestrzenną, 10) udziela pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju, 11) realizuje podstawy programowe, programy nauczania odpowiednie dla danego rodzaju niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej.
2.Wychowawcze: 1) przygotowuje uczniów/wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym i integracji ze środowiskiem, 2) ułatwia uzyskanie przez uczniów/wychowanków samodzielności i niezależności, 3) przygotowuje uczniów/wychowanków do pełnienia ról społecznych na miarę ich możliwości, 4) rozwija u ucznia postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych, 6) doskonali sprawność fizyczną uczniów oraz podejmuje działania prozdrowotne, 7) ułatwia osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów, 8) kształtuje prawidłowe postawy uczniów wobec pracy, 9) przygotowuje do wykonania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia, 10) tworzy w placówce środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze fizycznym, w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym, 11) przygotowuje do rozpoznania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości, 12) wyposaża ucznia w uniwersalne wartości.
3.Profilaktyczne : 1) przeciwdziała zagrożeniom i niedostosowaniu społecznemu młodzieży rozpoznając i diagnozując zagrożenia związane z uzależnieniem oraz informuje o narkomanii i jej skutkach, 2) uświadamia wychowankom własną odpowiedzialność za ochronę swojego zdrowia, 3) promuje zdrowy styl życia, 4) kształtuje poczucie odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje, 5) rozwija asertywność uczniów, 6) przygotowuje nauczycieli i osoby zajmujące się wychowaniem dzieci i młodzieży do przeciwdziałania narkomanii i innym uzależnieniom, 7) współpracując z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem świadczy poradnictwo w zakresie zapobiegania tym uzależnieniom od środków i substancji psychotropowych,
4.Terapeutyczne : 1) koryguje, usprawnia i kompensuje zaburzone funkcje, 2) organizuje szczególną opiekę dla uczniów z deficytami rozwojowymi: zajęcia rewalidacyjne.
Zadania Ośrodka: - wynikające z Programu Wychowawczego i regulaminów przyjętych przez Ośrodek:
1. Kształcenie uczniów w poszczególnych typach szkół. 2. Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły. 3. Indywidualizacja procesu edukacyjnego odpowiednio do możliwości psychofizycznych uczniów z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na podstawie konsultacji z pedagogiem i psychologiem oraz wniosków nauczycieli i wychowawców z pracy z wychowankami . 4. Zapewnienie bezpieczeństwa osobistego, a także ochrony zdrowia psychicznego i fizycznego wychowanków. 5. Zapewnienie materialnych i psychospołecznych warunków, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi wychowanków. 6. Zapewnienie właściwej organizacji nauki własnej wychowanków. 7. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów, rozwijanie oraz wzbogacanie zakresu tych zainteresowań. 8. Wdrożenie wychowanków do szeroko rozumianego życia społecznego. 9. Wspomaganie rozwoju wychowanków poprzez oddziaływania rewalidacyjno- wychowawcze stymulujące ich rozwój, obejmujące potrzeby uczniów z uwzględnieniem potrzeb rodziny. 10. Przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w kulturze i do właściwego gospodarowania czasem wolnym. 11. Przygotowanie uczniów do samodzielności życiowej, podjęcia pracy zawodowej i podejmowania ważnych decyzji dotyczących dorosłego życia. 12. Tworzenie warunków do osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji procesu nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. 13. Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i instytucjami świadczącymi poradnictwo oraz specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży i rodzicom. 14. Współpraca z rodzicami ( prawnymi opiekunami) ucznia w zakresie nauczania , wychowania i profilaktyki z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań Ośrodka oraz przepisów prawa oświatowego. 15. Powołanie w Ośrodku Grupy Wsparcia dla Rodziców, organizacja spotkań dla rodziców w określonych dniach i godzinach. 16. Przeprowadzanie egzaminów zgodnie z harmonogramem MEN i standardami egzaminacyjnymi OKE oraz, w miarę potrzeby, organizowanie egzaminów próbnych w klasach II i III Gimnazjum oraz próbnego sprawdzianu w klasie VI. 17. Współpraca z samorządem lokalnym i innymi instytucjami w rozwijaniu działalności kulturalnej.
§ 4.
1. Szkoły funkcjonujące w strukturze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego są szkołami, w których: 1) prowadzi się nauczanie w zakresie przyjętych planów nauczania oraz zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia danej szkoły, 2) realizuje się ramowe plany nauczania, podstawę programową, programy zawarte w Szkolnych Zestawach Programów Nauczania, Indywidualne Programy Edukacyjne oparte na wielospecjalistycznej diagnozie i dostosowane do możliwości uczniów, 3) zatrudnia się nauczycieli i wychowawców posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, 4) przygotowuje się uczniów do dalszej edukacji lub usamodzielnia się po ukończeniu Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej, 5) kształtuje się odpowiednie postawy wychowawcze i asertywne sprzyjające integracji ze społeczeństwem zgodnie z przyjętym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki, 6) respektuje się prawa i obowiązki uczniów, 7) zapewnia się uczniom pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
§ 5.
1. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim: 1) prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami, 2) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów tak, aby mogli przechodzić do bardziej dojrzałego rozumienia świata, 3) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, 4) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności, 5) przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie, 6) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego, 7) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia, 8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
2. Cele Gimnazjum Specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim: 1) wprowadzanie ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie, 2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia, 3) wprowadzanie ucznia w świat kultury i sztuki, 4) rozwijanie umiejętności społecznych ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
3. Cele Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim: 1) przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, 2) przygotowanie do potrzeb rynku, pracy i życia w warunkach współczesnego świata, 3) ułatwienie uczniom odpowiedzialnego funkcjonowania w różnych obszarach życia społecznego, 4) podnoszenie poziomu kulturowego, budzenie aspiracji młodzieży, motywowanie jej do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.
4. Cele Szkoły Podstawowej Specjalnej i Gimnazjum Specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi: 1) wdrażanie uczniów do funkcjonowania społecznego, 2) wdrażanie uczniów do rozumienia i uznawania norm społecznych, 3) wyposażanie- stosownie do możliwości uczniów- w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą im na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby, aby mogli porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie, 4) zdobywanie przez uczniów maksymalnej samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, 5) zdobywanie przez uczniów zaradności w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, 6) kształtowanie wśród uczniów poczucia decydowania o sobie, 7) angażowanie uczniów do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej inności.
5.Cele Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi: 1) utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach edukacyjnych, 2) kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy i korzystania z różnych źródeł informacji, 3) umożliwienie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego środowiska, 4) kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych, plastycznych i sportowych, 5) rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski, 6) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwienia różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach, 7) kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowania prostych umiejętności i czynności pracy.
6. Sposoby realizacji celów i zadań Ośrodka i grup wychowawczych: 1) zajęcia dydaktyczne w szkołach prowadzone są w oparciu o Podstawę Programową, Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Podręczników, 2) zajęcia dydaktyczne w grupach wychowawczych są kontynuacją procesu dydaktycznego Szkół, 3) realizacja założeń Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, 4) realizacja zadań Samorządu Uczniowskiego.
7.Formy opieki i pomocy uczniom. Ośrodek współpracuje z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na: a) diagnozowaniu ucznia; b) rozpoznaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwieniu ich zaspokojenia; c) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej, podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych; d) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów; e) wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; f) podejmowaniu działań wspierających w sytuacjach problemowych; g) Ośrodek współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
8. Formy współpracy Ośrodka z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków oraz ze środowiskiem lokalnym: a) indywidualne konsultacje rodziców z nauczycielami, b) planowane spotkania rodziców z wychowawcą, c) wizyty w domu ucznia za zgodą rodziców, d)rozmowy telefoniczne, e)korespondencja listowa, f)udział rodziców w szkoleniach i zajęciach warsztatowych, g)udział rodziców w zajęciach otwartych organizowanych w szkole, h)edukacja pedagogiczna rodziców, i) udzielanie pomocy rodzicom w ramach „Grupy Wsparcia dla Rodziców”, j)organizacja spotkań integracyjnych, wycieczek krajoznawczych, k)spotkania okolicznościowe, uroczyste apele, imprezy szkolne - czynny udział rodziców w ich organizacji.
ROZDZIAŁ III
§ 6. Organy Ośrodka i ich kompetencje.
Organami Ośrodka są: 1)Dyrektor. 2) Rada Pedagogiczna. 3) Rada Rodziców. 4) Samorząd Uczniowski.
1. Dyrektor Ośrodka:
1)Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkół Ośrodka. 2)Sprawuje nadzór pedagogiczny, wykonując w szczególności następujące zadania: a)opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan i który zawiera: - zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych badań, - plan hospitacji, - tematykę szkoleń nauczycieli, uwzględniających w szczególności wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym, - inne informacje uznane za istotne, b) przed zakończeniem roku szkolnego przedstawia Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej informację o realizacji planu nadzoru, zawierającą: - zakres wykonania planu, - wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego, - podjęte działania wynikające z wniosków ze sprawowania nadzoru pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach, c) wykorzystuje wyniki egzaminu do oceny jakości kształcenia w szkołach Ośrodka, a także podejmuje, stosowne do potrzeb, działania naprawcze lub doskonalące w tym zakresie, d) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych. 3)Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym; niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący. 4)Podejmuje decyzje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonanej przez Radę Pedagogiczną. 5) Przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej, przedstawia dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Ośrodka. 6) Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej. 7) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami. 8)Przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom Ośrodka. 9) Dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. 10) Opracowuje arkusz organizacyjny Ośrodka. 11) Dba o powierzone mienie. 12) Wydaje zarządzenia i polecenia służbowe. 13) Dokonuje oceny pracy nauczyciela i oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. 14) Uczestniczy w pracach komisji przyznającej stopnie awansu zawodowego dla nauczycieli. 15) Nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego. 16) Prowadzi politykę kadrową zgodnie z obowiązującymi przepisami. 17) Występuje z wnioskiem po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Ośrodka. 18) Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy- Karta Nauczyciela. 19) Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w realizacji praktyk pedagogicznych. 20) Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego, wydaje decyzje administracyjne w zakresie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego 21) Wydaje zgodę na podjęcie działań w szkole: wolontariuszy i organizacji młodzieżowych, których celem jest działalność wychowawcza i wzbogacanie form działalności Ośrodka, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców. 22) Podaje do publicznej wiadomości do 31 marca, Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. 23) Odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu po VI klasie Szkoły Podstawowej i egzaminu po III klasie Gimnazjum. 24) Reprezentuje Ośrodek na zewnątrz. 25) Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami Ośrodka. 26) Przestrzega postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów. 27)Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami. 28) Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami. 29) W realizacji swych zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim. 30) Odpowiada za bezpieczeństwo osób przebywających w budynku Ośrodka, stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów wchodzących w skład Ośrodka. 31) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej. 2. Rada Pedagogiczna: 1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Ośrodku oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcje instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. 3) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad. 4) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy: a) zatwierdzanie planu pracy Ośrodka, b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promowania uczniów, c) podejmowanie uchwał o przedłużeniu etapu edukacyjnego uczniom niepełnosprawnym, którym stan zdrowia, rodzaj niepełnosprawności umysłowej, utrudniły opanowanie treści podstawy programowej w czasie przewidzianym w szkolnym planie nauczania na dany rok, może także przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych, d) przygotowanie projektu statutu Ośrodka albo jego zmian i uchwalenia go, e) opracowanie i uchwalenie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli. g) pisanie protokołów w wersji elektronicznej z posiedzenia Rady Pedagogicznej, 5) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności: a) tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych, b) projekt planu finansowego c) przydziały stałych prac i zajęć, d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień. 6) Rada Pedagogiczna ma prawo do wnioskowania o zwiększeniu wymiaru zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora. 7) Rada Pedagogiczna zatwierdza szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym. 8) Może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora. 9) Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora Ośrodka. 10) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady są protokołowane. 11) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. 12) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Ośrodka. 13) W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej. 14) Rada Pedagogiczna wykonuje zadania Rady Szkoły, jeżeli taka nie została powołana ( zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty). 15) Regulamin Rady Pedagogicznej znajduje się w Księdze Regulaminów.
3. Rada Rodziców:
1) Rada Rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców, wspiera działalność statutową Ośrodka. 2) W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranym w tajnych wyborach przez rodziców uczniów danego oddziału. 3) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym . 4) Rada Rodziców może gromadzić fundusze w celu wspierania działalności statutowej Ośrodka z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. 5) Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, w którym określa w szczególności: a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady, b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i Rady Rodziców. 6) Do kompetencji Rady Rodziców należy: a) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną : • Programu Wychowawczego Ośrodka obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli. • Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. • Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Ośrodka. 7) Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu. 8) Działania na rzecz stałej poprawy bazy Ośrodka. 9) Pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności Ośrodka. 10) Współdecydowanie o formach pomocy młodzieży. 11) Delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora Ośrodk 12)Opiniowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu. 13) Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, składanego przez Dyrektora Ośrodka. 14) Regulamin Rady Rodziców znajduje się w Księdze Regulaminów.
4. Samorząd Uczniowski: 1) Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Ośrodka. 2) Samorząd Uczniowski reprezentowany jest przez jego organy. 1.Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. 2.Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi Ośrodka wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak: a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami, b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania, c) prawo do wydawania i redagowania gazetki szkolnej, d) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Ośrodka w porozumieniu z dyrektorem, e) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego. 3) Regulamin Samorządu znajduje się w Księdze Regulaminów.
§ 7. 1. W Ośrodku mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności organizacje harcerskie, których celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży lub działalność mająca na celu rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Ośrodka oraz działalność na rzecz środowiska. 2. Decyzje w sprawie działalności innych organizacji niż Samorząd Uczniowski podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
§ 8.
Zasady współdziałania Organów Ośrodka.
1. Ośrodek zapewnia wszystkim organom możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach i kompetencjach określonych przepisami ustawy o systemie oświaty oraz przepisami Statutu Ośrodka. 2. Ośrodek zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Ośrodka o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach poprzez: 1) wspólne posiedzenie przedstawicieli organów Ośrodka, odbywane w miarę potrzeb. 2) udział przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w niektórych posiedzeniach Rady Pedagogicznej, z wyjątkiem posiedzeń, w wyniku których członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw naruszających dobro osobiste uczniów lub ich rodziców. 3.Spory między organami Ośrodka rozstrzyga dyrektor z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego; w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Ośrodka, jeżeli działalność tych organów narusza interesy Ośrodka i nie służy rozwojowi jego wychowanków.
§ 9.
Organizacja pracy szkół Ośrodka.
1. Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. 2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania- do dnia 30 kwietnia każdego roku, zatwierdzony przez organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku. 3. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy jest oddział 4. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języka obcego, technologii informacyjnej w oddziałach liczących 10 uczniów. 5. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 10 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w pkt. 4, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Ośrodek. 6. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. 7. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez wicedyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną 8. Podstawową formą pracy szkół Ośrodka są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym. 9. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. 10. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania. 11. Dyrektor Ośrodka w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć np.: zajęcia rewalidacyjne, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych. 12. W arkuszu organizacji Ośrodka zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Ośrodka, liczbę godzin zajęć edukacyjnych, zajęć rewalidacyjnych oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli. 13. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego są organizowane w oddziałach. 14. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia przysposabiającego do pracy są również organizowane w oddziałach. 15. Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być realizowane również na terenie innych jednostek organizacyjnych. 16. Ośrodek posiada pracownie ćwiczeń praktycznych dla realizacji zajęć w ramach przysposobienia do pracy.
§ 10.
Organizacja biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza.
1. W Ośrodku działa biblioteka, której organizację określa właściwy organ Ośrodka. Do zadań biblioteki należy: 1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców; 2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną; 3)rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się; 4)organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną; 5) pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela i popularyzowanie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. 2.Biblioteka umożliwia uczniom i nauczycielom korzystanie z księgozbioru oraz w czytelni- korzystanie z księgozbioru podręcznego, multimedialnego oraz Internetu.
3. Do zadań bibliotekarza należy: 1)opracowanie regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni; 2)prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego; 3) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach; 4) udostępnienie uczniom i nauczycielom zasobów internetowych w celach dydaktycznych, sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykorzystania przez uczniów Internetu, zgodnie z opracowanym regulaminem; 5) współpraca z nauczycielami; 6)prowadzenie bieżącej ewidencji zbiorów zgodnie z przepisami; 7)dokonywanie inwentaryzacji zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami 8) organizowanie zajęć czytelniczych; 9) przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas; 10) zakup i oprawa książek; 11) kształcenie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji- w tym przy pomocy Internetu; 12) udzielanie porad bibliotecznych; 13) gromadzenie potrzebnych publikacji pedagogicznych; 14) prowadzenie prenumeraty czasopism potrzebnych w pracy Ośrodka;
4. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami: 1)umożliwienie korzystania uczniom, nauczycielom i rodzicom z księgozbioru podręcznego, Internetu i multimediów; 2)udostępnienie czytelni do prowadzenia zajęć edukacyjnych i zebrań; 3)prowadzenie przez bibliotekę różnych form pracy pedagogicznej: a)edukacji czytelniczej i medialnej, b)współpracy ze środowiskiem lokalnym i pozalokalnym.
Rozdział IV
§ 11.
Nauczyciele i inni pracownicy Ośrodka.
1. W Ośrodku tworzy się stanowiska wicedyrektorów. 2. Dyrektor Ośrodka może w ramach posiadanych środków tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów oraz stanowiska kierownicze za zgodą organu prowadzącego Ośrodek. 3. Na stanowisku pedagoga szkolnego zatrudnia się osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Do zadań pedagoga należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych; 2) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli; 4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z Programu Wychowawczego Ośrodka i Programu Profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli; 5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli; 6) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej; 7) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Ośrodek na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu;
§ 12.
1.W Ośrodku zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi na zasadach określonych odrębnymi przepisami. 2.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący z uczniami tworzą Zespół Nauczycieli Kształcenia Zintegrowanego oraz Zespoły Klasowe Nauczycieli Gimnazjum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej, których zadaniem jest w szczególności ustalenie dla każdego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjnego. 3. Do zadań nauczycieli i innych pracowników Ośrodka należy zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie zająć organizowanych przez Ośrodek. 4. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
5. Do obowiązków nauczyciela należy: 1) opracowanie rozkładu materiału z prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych na dany rok szkolny lub planu wynikowego; 2) opracowanie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjnego; 3) odpowiedzialność za realizację indywidualnych programów edukacyjnych; 4) uzgadnianie z rodzicami wszystkich spraw dotyczących kształcenia, wychowania i opieki; 5) elektroniczny zapis protokołów Rady Pedagogicznej; 6) systematyczna kontrola miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy; 7) przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych; 8) kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów; 9) wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt; 10) stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez Ośrodek kryteriami w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania; 11) podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych; 12) zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie; 13) przestrzeganie zapisów statutowych; 14) uczestnictwo w szkoleniach w zakresie BHP; 15) przestrzeganie harmonogramu dyżurów; 16) usuwanie drobnych usterek, względnie zgłaszanie dyrektorowi ich występowania; 17) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwowanie przestrzegania regulaminów; 18) w sali gimnastycznej i na boisku sportowym używanie tylko sprawnego sprzętu; 19) realizowanie przyjętego w Ośrodku programu nauczania; 20) dbanie o poprawność językową uczniów; 21) służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną; 22) aktywne i obowiązkowe uczestnictwo w szkoleniowych posiedzeniach Rad Pedagogicznych; 23) stosowanie nowatorskich metod programów nauczania, IPE; 24) wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;
6. Wychowawca w celu realizacji swych zadań: 1) otacza indywidualną opieką każdego ucznia/ wychowanka; 2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijającego jednostkę i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treść i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy; 3) współdziała z innymi nauczycielami w celu koordynacji działań
|