UCHWAŁA NR XXVIII/149/2005
UCHWAŁA NR XXVIII/149/2005
RADY POWIATU W PIŃCZOWIE
z dnia 30 sierpnia 2005 roku
w sprawie uchwalenia Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2006
Na podstawie art.9 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99 poz.1001 z późn. zmianami) w związku z art.12 pkt 9c ustawy z dnia 5 czerwca
1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zmianami), §9 pkt 9c Statutu Powiatu Pińczowskiego – Rada Powiatu uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala Powiatowy program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2006.
§ 2
Wymieniony w §1 program stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
mgr Zbigniew Kierkowski
Starostwo Pińczowskie
Powiatowy program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 – 2006
“ Zadziwiające, ile ludzie wspólnie potrafią zrobić dla innych, gdy nie przejmują się tym, komu przypisze się zasługę”
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy
Starosta Pińczowski
Powiatowy program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2006 określa kierunki i priorytety powiatowej polityki rynku pracy oraz zamierzenia w zakresie kompleksowej polityki zatrudnienia. Podstawą opracowania jest
art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 nr 99 poz. 1001) oraz art. 12 ust 9c ustawy
o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1592 z póżn. zm.). Zadania określone w programie koncentrują się wokół priorytetów regionalnych oraz wytycznych Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia na 2005 rok i są odpowiedzią na faktyczne
i jasno sprecyzowane problemy lokalnych rynków pracy.
Powiatowy program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2006 jest dokumentem informującym o tym, jak polityka zatrudnienia w powiecie odpowiada na wyzwania wynikające z priorytetów, wytycznych i zapisów szerszych dokumentów, określających kształt regionalnej, krajowej oraz europejskiej polityki zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich. Treść i struktura programu, wpisując się w kierunki działań, określa preferowane programy regionalne, projekty lokalne, a także priorytetowe grupy beneficjentów działań na rzecz zatrudnienia.
Wszystkie działania, przewidziane do realizacji na lata 2005 – 2006 , odpowiadają czterem filarom Europejskiej Strategii Zatrudnienia:
- “zatrudnialności” czyli zdolności do bycia zatrudnionym,
- przedsiębiorczości,
- zdolnościom adaptacyjnym,
- równości szans.
Filary te stanowią wyznaczniki dla polityki krajowej, regionalnej i lokalnej, w ramach której realizowane będą działania służące wzmocnieniu potencjału osobowo instytucjonalnego powiatu.
Podstawą programowania polityki wzrostu zatrudnienia na poziomie krajowym są zasady określone w Narodowym Planie Rozwoju, którego oś “Rozwój zasobów ludzkich
i zatrudnienia” determinuje priorytety polityki państwa w zakresie rozwoju rynku pracy. Realizacji priorytetów wynikających z Narodowego Planu Rozwoju służy Krajowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia, zawierający 10 wytycznych krajowej polityki zatrudnienia,
z którymi ściśle powiązane są priorytety i działania przewidziane do realizacji
w regionie świętokrzyskim.
Dokumentem na poziomie lokalnym, w który wpisują się działania Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005- 2006 , jest Strategia Rozwoju Powiatu Pińczowskiego.
Analiza lokalnego rynku pracy .
Cechy bezrobocia w powiecie pińczowskim ( stan na koniec lipca 2005 r.)
- Wyższe bezrobocie na wsi niż w mieście .Udział bezrobotnych zamieszkałych na wsi wynosi 61,2% ogółu zarejestrowanych .
- Trudna sytuacja kobiet na rynku pracy .Pomimo, że udział bezrobotnych kobiet jest niższy – 49,2% niż mężczyzn – 50,8% , kobiety maja większe trudności z zatrudnieniem. Mężczyźni częściej podejmują pracę .
- Wysoki udział długotrwale bezrobotnych / powyżej dwunastu miesięcy pozostawania
- Znaczny udział wśród bezrobotnych osób młodych w wieku 18-24 lat – 26,9% oraz
- Zróżnicowanie natężenia bezrobocia według poziomu wykształcenia .Najwięcej bezrobotnych 33,2% ogółu posiadało wykształcenie zasadnicze zawodowe, najmniej wyższe – 7,25% .
w ewidencji bezrobotnych / - 72,8% , zwłaszcza w wieku 25-34 lata , z wykształceniem zasadniczym zawodowym , oraz ze stażem pracy 1-5 lat .
w wieku 25-34 lata – 30,13% .
- Wysoki udział bezrobotnych ze stażem pracy 1-5 lat – 11,2% ogółu.
Na naszym terenie funkcjonują nieliczne duże zakłady produkcyjne zatrudniające ponad stu pracowników. Trzy duże zakłady przemysłowe niestety nie zatrudniają bezrobotnych .
W powiecie pińczowskim funkcjonuje / na koniec 2004 r./ ogółem 2349 podmiotów gospodarczych, z tego: osób fizycznych które zarejestrowały działalność gospodarczą 1826 , pozostałe jednostki 507 . W gminie Pińczów na miasto przypada ogółem 1115 podmiotów
z tego osób fizycznych prowadzących działalność 865 , pozostałe jednostki 250 ; na wieś przypada ogółem 401 podmiotów gospodarczych z tego osób fizycznych prowadzących działalność 325, pozostałe jednostki 76 .
Od początku roku z terenu wszystkich gmin do urzędu wpłynęło 309 ofert pracy z czego 242 są to oferty pracy subsydiowanej .
Zgłaszano oferty głównie w zawodach budowlanych, handlowych, gastronomicznych, miejsca pracy subsydiowanej organizowane były dla robotników gospodarczych, pracowników biurowych i administracyjnych .
Natomiast największe zapotrzebowanie na miejsca pracy jest w środowisku wiejskim. Należy jednak zaznaczyć, że jest to zainteresowanie niżej kwalifikowanymi stanowiskami pracy, nieadekwatnymi do oferty pracodawców , którzy oczekują od kandydatów o wiele wyższych kwalifikacji niż większość z nich posiada a osoby z wyższymi kwalifikacjami nie są nimi zainteresowane .
Charakterystyczny dla lokalnego rynku pracy jest brak inwestycji gospodarczych, które mogłyby przyczynić się do utworzenia w krótkim czasie znacznej ilości nowych miejsc pracy. Można stwierdzić, że lokalny rynek pracy jest w znacznym stopniu nasycony już zatrudnionymi i jego dynamika rozwoju jest niewielka.
- POLITYKA RYNKU PRACY
CEL OPERACYJNY |
ZADANIE |
FORMA REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN WYKONANIA |
PLANOWANE NAKŁADY FINANSOWE NA REALIZACJĘ ZADANIA |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zwiększenie efektywności pośrednictwa pracy świadczonego przez PUP. |
Pozyskanie jak największej liczby ofert pracy. Poszerzenie informacji o rynku pracy wśród pracodawców. |
Regularne wizyty pośredników w zakładach pracy. Rozpowszechnianie broszur i ulotek dotyczących informacji o rynku pracy. |
M. Żal E. Domagała |
2005 r.- 2006r.
|
Nakłady finansowe zgodne z przyznanymi limitami finansowymi na poszczególne lata. |
Koordynacja kierunków kształcenia i szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy z potrzebami rynku pracy |
Wdrożenie monitoringu zawodów nadwyżkowych i deficytowych. |
Opracowanie raportów i sprawozdań o zawodach. Śledzenie liczby absolwentów szkół ponadgimnazjalnych rejestrujących się w Urzędzie. Badania sondażowe w zakładach pracy funkcjonujących na terenie powiatu. |
M. Żal E. Domagała Instytucje oświatowe działające w systemie pozaszkolnym |
2005r. – 2006r. |
|
Zwiększenie liczby bezrobotnych podejmujących pracę za pośrednictwem PUP. |
Pozyskanie większej ilości ofert pracy odpowiedniej i subsydiowanej. Rozszerzenie informacji |
Dobór kandydatów pod oferty pracy. Przekazywanie informacji na stanowiska bezpośredniej obsługi. Kierowanie bezrobotnych do Doradcy Zawodowego, oraz na |
E. Kasprzyk E. Domagała M. Mroziński |
2005 r. – 2006 r. |
|
Dostosowanie kwalifikacji bezrobotnych do zapotrzebowania rynku pracy. |
Zorganizowanie szkoleń indywidualnych w oparciu o uprawdopodobnienie pracy, a w miarę potrzeb – grupowe. |
Analiza i diagnoza rynku pracy pod kątem ofert pracy wpływających do PUP. |
A. Pruś A. Wesołowska |
2005 r. – 2006r. |
Według możliwości finansowych określonych w decyzji finansowej na FP w poszczególnych latach. |
Zwiększenie oferty edukacyjnej |
|
Analiza potrzeb kształcenia wśród rodziców i młodzieży. |
Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych
Dyrektorzy Szkół Średnich i nauczyciele przedmiotów |
j.w. |
Według możliwości budżetowych. |
Zwiększenie zadowolenia pracodawców z usług świadczonych przez pośrednictwo pracy. |
Odpowiedni dobór kandydatów na zgłaszane wolne miejsca pracy. |
Organizowanie Giełd Pracy. Wywieszanie ofert na tablicy ogłoszeń, przekazywanie ofert na stanowiska bezpośredniej obsługi. Możliwość korzystania z ofert w Internecie oraz kiosków multimedialnych. |
E. Domagała
R. Brzozowska H. Madej |
2005 r. – 2006r.
|
Według możliwości finansowych. |
Stymulowanie wzrostu przedsiębiorczości na terenie powiatu |
Wspieranie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw. |
|
Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej Kierownik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
Kierownik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
|
j.w |
j.w
Według możliwości budżetowych |
Stymulowanie wzrostu nowych miejsc pracy u pracodawców działających na terenie naszego powiatu |
Wspieranie powstawania nowych miejsc pracy |
|
Kierownik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Kierownik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami |
j.w |
j.w
Według możliwości budżetowych.
j.w. |
Promocja przedsiębiorczości wśród młodzieży |
Rozpowszechnienie idei podejmowania pracy na własny rachunek wśród młodzieży oraz promowanie postaw przedsiębiorczych. |
1. Upowszechnianie wiedzy i informacji o funkcjonowaniu rynku gospodarczego i finansowego w kontekście małych firm. Zapewnienie sieci doradców. Wyposażenie młodzieży w praktyczne umiejętności funkcjonowania na rynku gospodarczym. Szerszy dostęp do środków finansowych oraz promocja instytucji poręczeniowych. Udzielanie dotacji w ramach programu “ Pierwsza Praca – Pierwszy Biznes”.
|
A.Pruś. A.Wesołowska – Doradca zawodowy. E. Kasprzyk – Kierownik Działu Rynku Pracy
Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej
Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej |
IV kwartał 2005- 2006 r. |
Rezerwa finansowa Ministra Pracy
Według możliwości budżetowych j.w. |
Zwiększenie umiejętności bezrobotnych w poruszaniu się na rynku pracy. |
Objęcie szkoleniem w Klubie Pracy osób bezrobotnych oraz Poradnictwem zawodowym . |
1. Kierowanie na szkolenie w Klubie Pracy osób długotrwale bezrobotnych oraz osób mających trudności ze znalezieniem odpowiedniego zatrudnienia, bądź z “grupy ryzyka”. 2. Realizacja lekcji przedsiębiorczości. 3. Promocja udziału młodzieży w programach realizowanych przy wsparciu EFS, edycji PHARE. |
R. Brzozowska H. Madej
Dyrektorzy szkół średnich. Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej |
j.w |
Według możliwości finansowych określonych w decyzji finansowej na FP. Według możliwości budżetowych. j.w. |
Dostosowanie kierunków kształcenia młodzieży do potrzeb rynku pracy. |
Szkolenie absolwentów do potrzeb rynku pracy, głównie w kierunkach odmiennych do posiadanego zawodu, organizowanie prelekcji w szkołach |
|
E. Domagała
Dyrektorzy szkół średnich
A. Gawrońska, Dyrektorzy szkół średnich. |
2005r. – 2006 r. j.w. |
j.w.
W ramach możliwości budżetowych |
Obniżenie wskaźnika bezrobotnych długookresowych. |
Wyłączenie z ewidencji bezrobotnych jak największej ilości osób pozostających bez pracy powyżej 12 miesięcy. |
1. Kierowanie tych osób w pierwszej kolejności do pracy stałej, subsydiowanej oraz na szkolenia w Klubie Pracy. 2. Promocja wszelkich działań zapobiegających tzw. “wykluczeniu społecznemu” osób pozostałych długotrwale bez pracy. |
R. Brzozowska H. Madej
Dyrektor PCPR |
2005r – 2006 r.
j.w. |
W ramach możliwości budżetowych |
Udzielanie bezrobotnym efektywnej pomocy w znalezieniu swojego miejsca na rynku pracy. |
Organizacja szkoleń w zakresie nauki umiejętności poszukiwania zatrudnienia, udzielanie porad zawodowych. |
Kierowanie bezrobotnych do Doradcy Zawodowego oraz na szkolenia w Klubie Pracy. |
A. Wesołowska |
2005 r – 2006 r. |
|
Wyzwolenie wśród ludzi młodych aktywności własnej |
Zainspirowanie do dalszego działania, motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowej i utrzymywanie stałej więzi z rynkiem pracy. |
1. Zapoznanie z metodami i technikami poruszania się po rynku pracy, bilans i ocena preferencji i predyspozycji zawodowych, opracowanie własnych planów działania. 2. Realizacja zajęć przedsiębiorczości. |
Dyrektorzy szkół średnich |
2005 r. – 2006 r. |
W ramach możliwości budżetowych |
Zmniejszenie grupy bezrobotnych zarejestrowanych po raz kolejny. |
Przekwalifikowanie bezrobotnych w zawodach umożliwiających podjęcie stałej pracy. |
Kierowanie na szkolenia osób powracających po raz kolejny do ewidencji bezrobotnych. |
R. Brzozowska H. Madej |
2005 r.-2006r. |
|
Zmniejszenie zjawiska bezrobocia pozornego. |
Wyłączanie z ewidencji osób nie zgłaszających chęci podjęcia pracy zarobkowej. |
Współpraca z Policja Zatrudnieniową i Wydziałem Kontroli Legalności Zatrudnienia. |
R. Brzozowska H. Madej |
2005 r.-2006 r. |
|
Programowanie działalności PUP w oparciu o badania lokalnego rynku pracy. |
Stosowanie marketingowego podejścia w działaniach PUP w oparciu o analizę i rozpoznanie rynku pracy. |
1. Badania ankietowe wśród pracodawców, wizyty pośredników w zakładach pracy. 2. Opracowania analizy lokalnego rynku pracy.
|
E. Kasprzyk
A. Gawrońska Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej |
2005 r.-2006r.
j.w.
j.w. |
Według możliwości finansowych
Według możliwości budżetowych |
II. INSTRUMENTY RYNKU PRACY
CEL OPERACYJNY |
ZADANIE |
FORMA REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN WYKONANIA |
PLANOWANE NAKŁADY FINANSOWE NA REALIZACJĘ ZADANIA |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zwiększenia skuteczności zatrudnieniowej aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu. |
Zaktywizowanie większej liczby bezrobotnych kierowanych do pracy subsydiowanych, szkoleń, udzielanie dotacji. |
Pozytywne opiniowanie wniosków gwarantujących zatrudnienie na stałe. |
E. Kasprzyk A. Pruś |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z planem finansowym na FP. |
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych w wieku do 25 roku życia. |
Bieżące stosowanie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. |
Kierowanie młodzieży na staże, przygotowanie zawodowe, prace interwencyjne i udzielanie dotacji. |
E. Domagała E. Kasprzyk A. Pruś |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z planem finansowym na FP. |
Dostosowanie kierunków szkolenia bezrobotnych w formie indywidualnej do ich potrzeb, a w miarę potrzeb w formie grupowej. |
Bieżąca analiza rynku pracy w zakresie oczekiwań pracodawców, diagnozowanie potrzeb szkoleniowych. |
Wizyty pośredników w zakładach pracy, współpraca z jednostkami szkolącymi, szkolenia zgodnie z potrzebami rynku pracy i osób bezrobotnych. |
E. Domagała |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z planem finansowym na FP. |
Wyzwalanie aktywności zawodowej wśród osób bezrobotnych z prawem do zasiłku |
Bieżące stosowanie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia |
Wypłata dodatków aktywizacyjnych dla osób z prawem do zasiłku podejmujących zatrudnienie |
R. Brzozowska H. Madej |
2005r. – 2006r. |
Zgodnie z planem finansowym na F.P. |
Promowanie inicjatywy podejmowania dalszej nauki w szkole ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej dla dorosłych albo w szkole wyższej w systemie studiów wieczorowych i zaocznych |
Bieżące stosowanie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia |
Wypłata stypendiów w wysokości 40% zasiłku dla osób bezrobotnych do 25 roku życia oraz bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych podejmujących dalszą naukę . |
R.Brzozowska H.Madej |
2005r. -2006r. |
Zgodnie z planem finansowym na F.P. |
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
CEL ORGANIZACYJNY |
ZADANIE |
FORMA REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN WYKONANIA |
PLANOWANE NAKŁADY FINANSOWE NA REALIZACJĘ ZADANIA |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zwiększenie roli pośrednictwa pracy w działalności PUP. |
Ścisła współpraca pośredników ze stanowiskami pracy w PUP. |
Natychmiastowa informacja o miejscach pracy oraz realizowanych skierowaniach. |
M.Mroziński E. Domagała M.Żal |
2005 r.-2006r. |
Zgodnie z możliwościami finansowymi. |
Poprawa terminowości i prawidłowości wydawanych decyzji administracyjnych. |
Wydawanie decyzji administracyjnych zgodnie z k.p.a. oraz ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy |
Realizacja aktów wykonawczych. |
R. Brzozowska H. Madej A. Bochniak |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z możliwościami finansowymi. |
Poprawa jakości usług świadczonych przez PUP. |
Sprawniejsza obsługa bezrobotnych. |
Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu biurowego. |
M. Galus |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z możliwościami finansowymi. |
Podniesienie jakości usług dla interesantów poprzez doskonalenie kwalifikacji pracowników. |
Dokładna, kompetentna informacja dla bezrobotnych. |
Kierowanie pracowników PUP na szkolenia. |
M. Galus |
2005 r.- 2006 r. |
Zgodnie z możliwościami finansowymi. |
GOSPODAROWANIE FUNDUSZAMI CELOWYMI.
CEL OPERACYJNY |
ZADANIE |
FORMA REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN WYKONANIA |
PLANOWANE NAKŁADY NA REALIZACJE ZADANIA |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Wykorzystanie instrumentów ekonomicznych przyznanych algorytmem w celu ograniczenia zjawiska bezrobocia. |
Wykorzystanie środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. |
Kierowanie bezrobotnych do prac subsydiowanych, na staże , przygotowanie zawodowe ,udzielanie dotacji, kierowanie na szkolenia . |
E. Kasprzyk
E. Domagała M.Mroziński A.Pruś |
2005 r.-2006 r. |
Zgodnie z planem finansowym FP. |
Złagodzenie negatywnych skutków bezrobocia poprzez podjęcie dodatkowych działań aktywizacyjnych |
Pozyskanie nowych źródeł finansowania programów rynku pracy |
Sporządzenie projektów w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1,2 i 1,3 oraz ich realizacja |
E.Kasprzyk E.Domagała A.Wesołowska M.Mrozinski A.Pruś |
2005r.-2006 r. |
Zgodnie z planem finansowym F.P. |
WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI RYNKU PRACY
CEL OPERACYJNY |
ZADANIE |
FORMA REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN WYKONANIA |
PLANOWANE NAKŁADY FINANSOWE NA REALIZACJĘ ZADANIA |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zwiększenie liczby partnerów rynku pracy zaangażowanych w zapobieganie powstawania nowych stref bezrobocia i w łagodzenie jego skutków. |
Zmniejszenie liczby bezrobotnych. Podejmowanie inicjatyw mających na celu tworzenie nowych miejsc pracy. |
|
E. Kasprzyk E. Domagała
Kierownik Wydziału Promocji i Polityki Regionalnej |
2005 r.- 2006 r. |
Zgodnie z możliwościami finansowymi PUP. W ramach możliwości budżetowych. |
Zmniejszenie nielegalnego zatrudnienia. |
Ścisła współpraca z komórką Policji Zatrudnieniowej. |
Zgłaszanie konieczności przeprowadzenia kontroli pod względem legalności zatrudnienia. |
E. Kasprzyk
R. Brzozowska H. Madej |
2005 r.-2006 r. |
|
Szersze informowanie opinii publicznej o problemach związanych z bezrobociem i zatrudnieniem. |
Współpraca z lokalną gazetą, udział w sesjach i komisjach samorządowych. |
|
E. Kasprzyk A.Gawrońska, Kierownik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich |
2005 r.-2006r. |
Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2005-09-23 10:48:54
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2005-09-23 10:53:30
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2005-09-23 10:53:30
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony