Regulamin organizacyjny
R O Z D Z I A Ł I
Zagadnienia ogólne
§ 1.
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie zwana dalej “komendą powiatową” jest aparatem pomocniczym komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie, zwanego dalej “Komendantem Powiatowym”.
- Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu Pińczowskiego.
- W skład Komendy wchodzi Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza.
- Pracą Komendy Powiatowej kieruje komendant powiatowy przy pomocy zastępcy Komendanta Powiatowego.
- Podczas nieobecności komendanta powiatowego, jego zadania i kompetencje realizuje Zastępca Komendanta Powiatowego lub osoba przez niego wyznaczona.
- Komendant Powiatowy kieruje pracą komendy powiatowej, zapewnia warunki do jej sprawnej organizacji oraz efektywnego działania, a w szczególności:
- zapewnia realizację decyzji, rozkazów oraz zadań określonych w przepisach prawnych;
- określa kierunki oraz ustala plany działania;
- dba o efektywność i dyscyplinę służby, a także należyte załatwianie spraw obywateli;
- realizuje zasady polityki kadrowej oraz dba o właściwy dobór kadr;
- dokonuje przydziału zadań, odpowiedzialności i uprawnień dla Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej, kierowników sekcji i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy;
- ustala etaty dla poszczególnych komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
- zapewnia przestrzeganie prawa w działaniach komendy powiatowej;
- reprezentuje komendę powiatową wobec organów administracji rządowej i samorządowej.
- Do aprobaty i podpisu komendanta powiatowego zastrzega się następujące sprawy:
1) dokumentację dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych
2) projekty oraz wewnętrzne akty prawne;
3) plany i programy działania komendy powiatowej;
4) korespondencję kierowaną do komendanta wojewódzkiego, organów samorządu,
kontroli, sądu, prokuratury, związków zawodowych i organizacji społecznych;
odpowiedzi na skargi i wnioski;
5) decyzje administracyjne wydawane w I instancji na mocy art.26 ustawy o PSP;
6) porozumienia i umowy o charakterze zasadniczym dla Komendy powiatowej.
§ 2.
- Zastępcę Komendanta Powiatowego powołuje - na wniosek Komendanta Powiatowego – Świętokrzyski Komendant Wojewódzki PSP w Kielcach.
- Komendant Powiatowy określa zakres spraw nadzorowanych przez Zastępcę Komendanta Powiatowego.
- Szczegółowe zadania, odpowiedzialność i uprawnienia Zastępcy Komendanta Powiatowego określa zakres czynności.
- Do decyzji bądź aprobaty Zastępcy Komendanta Powiatowego należą wszystkie sprawy nie zastrzeżone do osobistej aprobaty i podpisu Komendanta Powiatowego.
R O Z D Z I A Ł II
Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej.
§ 3.
- W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza,
- Sekcja Operacyjno-Szkoleniowa,
- Sekcja Kontrolno-rozpoznawcza,
- Stanowisko pracy ds. kadr,
- Stanowisko pracy ds. organizacyjnych,
- Stanowisko pracy - Radcy Prawnego,
- Sekcja Kwatermistrzowsko-Techniczna,
- Główny księgowy.
- W skład Sekcji Operacyjno-Szkoleniowej wchodzi Powiatowe Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego.
R O Z D Z I A Ł III
Zakres uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych stanowisk pracy.
§ 4.
- W celu realizacji swoich zadań Komendant Powiatowy nadzoruje bezpośrednio działalność:
- Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej,
- Sekcji Kwatermistrzowsko-Technicznej,
- Stanowisko pracy ds. kadr
- Stanowisko pracy ds. organizacyjnych,
- Stanowisko pracy – Radcy Prawnego
- Stanowisko pracy ds. finansów.
- Zastępca Komendanta Powiatowego nadzoruje bezpośrednio działalność:
- Sekcji Kontrolno-Rozpoznawczej,
- Sekcji Operacyjno-Szkoleniowej.
- Zastępca Komendanta Powiatowego prowadzi sprawy dotyczące zagadnień obronnych i ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, określone w odrębnych przepisach, a także prowadzi kancelarię tajną. Jest odpowiedzialny za utrzymywanie kontaktów z mediami. Prowadzi również sprawy wynikające z porozumienia w sprawie obrony cywilnej zawartego ze starostą pińczowskim.
§ 5.
- Sekcjami kierują Kierownicy Sekcji.
- Jednostką Ratowniczo – Gaśniczą kieruje Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej.
- Szczegółowe zadania, odpowiedzialność i uprawnienia określają imienne zakresy czynności.
§ 6.
- Do zadań Kierownika Sekcji należy w szczególności:
- należyte zorganizowanie pracy i zapoznawanie podległych strażaków (pracowników) z obowiązującymi przepisami i instrukcjami,
- analizowanie nadzorowanych dziedzin ochrony przeciwpożarowej i podejmowanie inicjatyw w zakresie rozwiązywania występujących problemów,
- zapewnienie sprawności i efektywności w działaniach podejmowanych przez sekcję, a także ich zgodności merytorycznej i formalnej z obowiązującymi przepisami prawa oraz dyspozycjami służbowymi,
- zapewnienie kontroli wewnętrznej i dyscypliny służby (pracy),
- określenie szczegółowych zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
- współdziałanie z właściwymi jednostkami i organizacjami, a także odpowiednimi wydziałami Komendy Wojewódzkiej PSP w Kielcach, w sprawach objętych zakresem działania kierowanej sekcji,
- organizowanie szkoleń wewnętrznych w sekcji.
- Kierownik Sekcji podpisuje pisma i dokumenty o charakterze opiniodawczym, wyjaśniającym i informującym z zakresu działania właściwej komórki organizacyjnej.
- Szczegółowe zadania, odpowiedzialność i uprawnienia Kierownika Sekcji określają
imienne zakresy czynności.
§ 7.
- Strażacy (pracownicy) Komendy Powiatowej PSP wykonują powierzone zadania merytoryczne i przygotowują załatwianie spraw ponosząc odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość przepisów prawa oraz wytycznych obowiązujących w powierzonym im zakresie działania,
- wykonywanie zadań zgodnie z wymogami wiedzy fachowej,
- ścisłe przestrzeganie prawa proceduralnego i materialnego oraz instrukcji kancelaryjnej,
- prawidłowość i terminowość załatwiania spraw,
- należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt spraw, zbiorów przepisów, itp., zgodnie z instrukcja kancelaryjną.
- Strażacy (pracownicy) prowadzący daną sprawę merytorycznie przestrzegają właściwej formy opracowanych dokumentów, co potwierdzają ich parafowaniem.
- O ocenie merytorycznej prowadzonej sprawy rozstrzyga bezpośredni przełożony pracownika , zaś w kwestiach spornych – wyższy przełożony.
- Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności strażaków (pracowników), w tym materialnej, określony jest w imiennych zakresach czynności.
R O Z D Z I A Ł IV
Zakresy działania komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej.
§ 8.
- Do zadań Sekcji Operacyjno-Szkoleniowej, w tym Powiatowego Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, należy:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz opracowanie planów ratowniczych Powiatu i ich bieżąca aktualizacja,
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczo-gaśniczych prowadzonych przez jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą,
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- przygotowywanie analiz w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji jednostek ratowniczo-gaśniczych,
- analizowanie stanu wyposażenia Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w sprzęt ratowniczy, środki gaśnicze, sorbenty i neutralizatory oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do KSR-G,
- zapewnienie funkcjonowania Powiatowego Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego,
- ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia Powiatowego Stanowiska Kierowania w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSR-G na obszarze Powiatu oraz zapewniające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,
- dysponowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze Powiatu,
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze Powiatu,
- obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
- analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz kontroli prowadzonych w Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej i jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo –Gaśniczego, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- przygotowywanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- organizowanie współpracy z innymi podmiotami w Powiecie, w zakresie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych,
- prowadzenie szkoleń członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
- organizowanie zajęć wychowania fizycznego i imprez sportowych,
- prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków,
- prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
- prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych,
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania Krajowego Sytemu Ratowniczo-Gaśniczego na terenie Powiatu,
- współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.
- Do zadań jednostki ratowniczo - gaśniczej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń,
- wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych oraz podczas likwidacji miejscowych zagrożeń przez inne podmioty ratownicze,
- pozostawanie w pełnej gotowości do prowadzenia działań ratowniczych,
- współdziałanie z innymi podmiotami ratowniczymi i służbami funkcjonującymi w rejonie działania Jednostki w zakresie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych,
- prowadzenie rozpoznania w zakresie niezbędnym do podejmowania działań ratowniczo - gaśniczych na obszarze Powiatu,
- prowadzenie ćwiczeń i doskonalenia zawodowego.
- Do zadań Sekcji kontrolno-rozpoznawczej należy:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa Powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
- opracowywanie wyników czynności kontrolno-rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa Powiatu i Województwa,
- inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego Powiatu,
- prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń pożarowych, technicznych, chemicznych i ekologicznych,
- zajmowanie stanowiska w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- opracowywanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów,
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów i miejscowych zagrożeń,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
- uzgadnianie sposobów połączenia urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych z Komendą Powiatową lub Jednostką Ratowniczo-Gaśniczą,
- załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego dot. nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- realizacja zadań BHP, określonego odrębnymi przepisami.
4. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Kadr należy:
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w Komendzie Powiatowej,
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli użytkowanych w Komendzie Powiatowej,
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego,
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów PSP,
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej,
- realizowanie polityki kadrowo-płacowej Komendanta Powiatowego,
- przygotowywanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień,
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej oraz ubezpieczeń strażaków i pracowników cywilnych,
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego,
- zapewnienie obsługi strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej w zakresie spraw socjalno-bytowych,
- realizowanie zadań “Obrony Cywilnej”.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Organizacyjnych :
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w Komendzie Powiatowej,
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej,
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego,
- opracowywanie i ewidencjonowanie decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych Komendanta Powiatowego,
- prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków,
- przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Państwowej Straży Pożarnej,
- utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami mediów,
- sprawowanie merytorycznego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa przez Komendę Powiatową,
- realizowanie zadań “Obrony Cywilnej”.
7. Do zadań Radcy Prawnego należy świadczenie pomocy prawnej Komendantowi Powiatowemu.
8. Do zadań Głównego Księgowego należy :
- planowanie przychodów i wydatków oraz ich realizacja i rozliczanie w zakresie kompetencji przekazywanych przez Starostę;
- prowadzenie księgowości i sprawozdawczości w zakresie wydatków budżetowych, systematyczna analiza gospodarki finansowej;
- sporządzanie list wypłat uposażeń i innych świadczeń pieniężnych strażaków oraz wynagrodzeń pracowników cywilnych;
- prowadzenie kart wynagrodzeń, naliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz rozliczanie na koniec roku strażaków i pracowników cywilnych z uzyskanych dochodów i potrąconych zaliczek;
- określanie uprawnień do uzyskania zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych;
- naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i FP, sporządzanie dokumentacji do ZUS;
- rozliczanie inwentaryzacji;
- dekretacja dokumentów finansowych, księgowanie w kartach wydatków, dzienniku głównym i na karcie kontowej;
- sporządzanie miesięcznej dokumentacji do urzędu skarbowego.
- Do zadań Sekcji Kwatermistrzowsko-technicznej należy :
- utrzymywanie w gotowości operacyjno-technicznej pojazdów i sprzętu silnikowego,
- prowadzenie spraw dotyczących rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów,
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi i smarami,
- prowadzenie rozliczeń i dokumentacji dotyczącej transportu samochodowego,
- analizowanie i wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej i jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
- analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi,
- wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu silnikowego,
- wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu łączności,
- wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych,
- wykonywanie okresowych badań sprzętu pożarniczego i specjalistycznego,
- planowanie i realizacja inwestycji oraz remontów obiektów,
- zapewnienie utrzymania we właściwym stanie technicznym użytkowanych obiektów
- planowanie potrzeb materiałowo-technicznych,
- opracowywanie planów w zakresie wydatków rzeczowych,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków,
- prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją majątku PSP,
- dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów i urządzeń niezbędnych dla
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej,
- prowadzenie kartoteki materiałowej ilościowo – wartościowej;
- likwidacja składników majątkowych,
- prowadzenie postępowań w zakresie zamówień publicznych, pozostających w związku z zakresem działania Komendy Powiatowej,
i pomieszczeń,
pracowników cywilnych, emerytów i rencistów PSP,
prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej,
przez jednostki Krajowego Sytemu Ratowniczo - Gaśniczego na terenie Powiatu oraz
przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
R O Z D Z I A Ł V
Postanowienia końcowe.
§ 9
- Komenda Powiatowa używa:
- pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm oraz 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie,
- pieczęci nagłówkowej o treści:
- innych stempli służbowych i pomocniczych wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
(Godło)
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Pińczowie, woj. świętokrzyskie
§ 10
- Wykaz rodzajów i liczby stanowisk pracy w Komendzie Powiatowej PSP określa załącznik nr 1.
- Schemat organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pińczowie przedstawia załącznik nr 2.
Wprowadził(a) do systemu: Administrator, data: 2003-06-26 12:35:47
Opublikował(a): Przemysław Rasała, data publikacji: 2003-07-01 09:47:23
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony