StatutDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2008-02-01 13:50:12

Uchwała Nr III/7/1998 z dnia 21.11.1998 r.

 

Zmiany:

- Uchwała Nr XVIII/83/2000 z dnia 21.11.2000 r.

- Uchwała Nr XXIV/117/2001 z dnia 28.08.2001 r.

- Uchwała Nr I/1/2002 z dnia 14.11.2002 r.

- Uchwała Nr VIII/39/2003 z dnia 28.08.2003 r.

- Uchwała Nr XXXV/188/2006 z dnia 22 czerwca 2006 r.

 

 

 

 

STATUT  POWIATU

 

PIŃCZOWSKIEGO

 

/ tekst jednolity – po zmianach /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

 

Przepisy ogólne

 

§ 1

 

Powiat Pińczowski zwany dalej „powiatem”, stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:

 

1.      miasta: Pińczów, Działoszyce             

2.      gminy: Kije, Złota, Michałów.      

 

§ 2

 

Siedzibą władz powiatu jest miasto Pińczów.  

 

§ 3

 

1.      Powiat ma osobowość prawną.             

2.      Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, określone w Ustawie z dnia 5.06.1998 roku o samorządzie powiatowym /Dz.U. Nr 91 poz. 578, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 1998 roku w sprawie utworzenia powiatu /.                

 

§ 4

 

Powiat może posiadać własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.   

 

§ 5

 

1.      Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych
o charakterze ponadgminnym.

2.      Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust.1 należy również wykonywanie zadań powiatowych służb inspekcji i straży.

3.      Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu.

4.      W przypadkach przewidzianych  ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla powiatu mogą być przeprowadzone na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami powiatu.

5.      Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu określa rada powiatu.       

                      

§ 6

 

1.      W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
z innymi podmiotami.

2.      Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

3.      Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały rady powiatu.   

 

ROZDZIAŁ 2

 

Organy powiatu i ich kompetencje

 

 

§ 7

 

Organami powiatu są:                       

 

1.      Rada powiatu

2.     Zarząd powiatu          

 

§ 7a

 

1.      Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.

2.      Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu, komisji rady powiatu.

3.      Zasady dostępu do dokumentów, o których mowa w ust. 2 i korzystania z nich określa się
w sposób następujący:       

1)      protokoły z sesji Rady Powiatu, z Zarządu Powiatu oraz protokoły z posiedzeń komisji rady będą udostępniane obywatelom na każde żądanie,

2)      dostęp do dokumentów określonych w pkt.1 obywatel uzyska w Starostwie        Powiatowym za wiedzą Sekretarza Powiatu,

3)      zainteresowani będą mogli z w/w dokumentów sporządzać notatki. Nie przewiduje się natomiast kserowania dokumentów, o których mowa w pkt. 1.    

 

 

Rada powiatu

 

§ 8

 

1.      Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.    

2.      Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.   

3.      Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998 roku. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw /Dz.U. Nr 95, poz. 602/.

4.      W skład rady powiatu wchodzi 17 radnych.            

 

§ 9

 

Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:          

 

1.      stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,

2.      wybór i odwołanie zarządu, oraz ustalenie wynagrodzenia jego przewodniczącego,

3.      powoływanie, odwoływanie na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika    powiatu, będącego głównym księgowym budżetu,

4.      stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań
z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,

5.      uchwalenie budżetu powiatu,

6.      rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,

7.      podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,

8.      Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:   

a) zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią  inaczej,

b)    emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

c)     zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d)    ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń  udzielanych przez zarząd
w roku budżetowym,

e)     zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f)      tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,

g)     tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów
i akcji,

h)     współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,

i)       tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich
w majątek,

9.      określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

9a  podejmowanie  uchwał  w  sprawie  przyjęcia   zadań  z  zakresu   administracji   rządowej   oraz   

      w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w § 5,

9b. uchwalenie  powiatowego programu  zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa  

      obywateli i porządku publicznego,

9c. uchwalenie  powiatowego programu przeciwdziałania  bezrobociu  oraz  aktywizacji  lokalnego  

      rynku pracy,    

10.  podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,

10a. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

11.  podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.      

 

§ 10

 

1.      Uchwały rady powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.

2.      Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nie udzieleniu zarządowi absolutorium.    

 

 

 

 

§ 11

 

1.      Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących  bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady
w głosowaniu tajnym.

2.      Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1.

3.      Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

4.      Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1.

5.      W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6.      Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.  

 

§ 12

 

1.      Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady powiatu
w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2.      Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3.      Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady powiatu   poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rady powiatu.

4.      Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w ciągu 21 dni od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników do wyborów rady powiatu.

5.      Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady powiatu, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.

6.      Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

7.      Na wniosek zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać  sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołaniu sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.1.

8.      Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust.7 stosuje się przepis ust.2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

9.      Na wniosek starosty, przewodniczący rady powiatu jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu
a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady powiatu.        

 

 

 

§ 13

 

1.      Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.

2.      W razie potrzeby, rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.              

 

§ 14

 

1.      Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.

2.      O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:

1)      miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,

2)      projekt porządku obrad.          

3.      Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym, że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.

 

§ 15

 

1.     

Powrót