Przedmiot działalności
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Podstawą prawną opracowania niniejszego statutu stanowią przepisy :
1.Ustawa z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty z późniejszymi zmianami
( Dz. U. z 1996r. Nr. 67, poz. 329 i Nr. 106, poz. 496, z 1997r. Nr. 28, poz. 153 i Nr. 141, poz. 943, z 1998r. , Nr. 117, 117, poz. 759 i Nr. 162, poz. 1125 oraz z 2000r. Nr.12, poz. 1104, Nr. 19, poz. 239, i Nr. 48, poz. 550, Nr. 104, poz. 1104, Nr. 1268 i Nr. 122, poz. 1320 ).
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr.5, poz. 46).
3.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej ( Dz. U. z 2002 r. Nr 223,poz. 1869)
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 poz. 114)
5.Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. Nr.173, poz. 1072).
§1.
1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się w Pińczowie przy ul.
Spółdzielczej 6.
2. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pińczowie zwana dalej Poradnią jest
placówką publiczną, korzystanie z jej usług jest nieodpłatne.
3. Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Pińczowie.
4. Nadzór merytoryczny nad Poradnią sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.
5. Zakres działania Poradni obejmuje udzielanie dzieciom, młodzieży, rodzicom i
nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w
wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
6. Terenem działania Poradni jest Powiat Pińczowski.
7. Poradnia udziela pomocy uczniom i nauczycielom przedszkoli, szkół, placówek
mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom nie
uczęszczającym do szkoły, zamieszkałym na terenie działania Poradni.
8. Poradnia działa w ciągu całego roku.
9. Dzienny czas pracy ustala dyrektor Poradni, w uzgodnieniu z organem
prowadzącym.
10. Poradnia używa pieczęci podłużnej z napisem :
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Spółdzielcza 6
28-400 Pińczów
tel. 041 357 47 01
mail Poradni ppp_pińczow@wp.pl
§2
1.Celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży szeroko rozumianej pomoc
psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze
kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom
pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem i wychowaniem
dzieci i młodzieży.
2.Do zadań Poradni należy w szczególności :
1/ Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywność
uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego
rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu
2/ Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży , udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka.
3/ Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych.
4/ Pomoc dzieciom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu
planowaniu kariery zawodowej.
5/ Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
6/ Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych
możliwości oraz mocnych stron uczniów.
7/ Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny.
8/ Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły
3.Poradnia realizuje zadania z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z
pomocy Poradni poprzez :
1/ Diagnozę
2/ Konsultację
3/ Terapię
4/ Psychoedukację
5/ Rehabilitację
6/ Doradztwo
7/ Mediację
8/ Interwencję w środowisku ucznia
9/ Działalność profilaktyczną
10/ Działalność informacyjną
4.Poradnia wydaje opinie w sprawach :
1/ Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia
rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
2/ Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej
klasie.
3/ Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
4/ Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w
uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
5/ Zwolnienie ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego.
6/ Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
7/ Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy.
8/ Innych określonych w odrębnych przepisach.
5.Poradnia prowadzi działalność orzekającą.
Powołane do tego celu zespoły orzekające wydają :
1/ Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania
specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
2/ Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego, zwanej dalej "indywidualnym przygotowaniem
przedszkolnym dla dzieci , których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej "przedszkolem"
3/ Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży,
których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
szkoły.
4/ Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci
młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim
5/ Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili
wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
6/ W miarę potrzeb Poradnia współpracuje z innymi poradniami oraz instytucjami
świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom.
§3
1.Organami Poradni są :
1/ Dyrektor Poradni.
2/ Rada Pedagogiczna.
2.Do zadań i kompetencji dyrektora Poradni należy w szczególności :
1/ Kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
2/ Sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
3/ Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.
4/ Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni.
5/ Zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni.
6/ Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracowniko
Poradni.
7/ Występowanie z wnioskiem w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla pracowników Poradni po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
8/ Podpisywanie opinii i orzeczeń.
9/ Powoływanie członków zespołów orzekających i wyznaczenie ich
przewodniczącego.
10/ Wydawanie poleceń służbowych wszystkim zatrudnionym w niej pracowników.
11/ Określenie przydziału czynności dla wszystkich zatrudnionych w Poradni
pracowników.
12/ Powierzenie dodatkowych zadań do realizacji wszystkim pracownikom Porad
zgodnie z potrzebami zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie placówki.
13/ Nadzorowanie pracy wszystkich pracowników Poradni.
3.Do zadań i kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności :
1/ Kompetencje stanowiące :
a/ zatwierdzenie planu pracy i projektu rozwoju Poradni
b/ podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych
c/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni
d/ tworzenie i uchwalenie Statutu Poradni.
2/ Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności :
a/ organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy plan zajęć
b/ projekt planu finansowego Poradni
c/ wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień
d/ propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
zajęć.
3/ Inne kompetencje Rady Pedagogicznej
a/ Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie dyrektora
Poradni
b/ Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności
4/ Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ustępie 1,
zgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor
niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący
nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem
prowadzący placówkę uchyla uchwałę w razie przeprowadzania jej niezgodnie
z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór
pedagogiczny jest ostateczne.
§4
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
3. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem
roku szkolnego, w każdym okresie ( semestrze ), po zakończeniu rocznych zajęć
szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego Poradnię oraz co najmniej 1/3 członków
Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku
zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
5. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy
roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
6. Dyrektor i pracownicy zobowiązani są do rozwiązywania sytuacji konfliktowych
wewnątrz Poradni, do wyczerpania możliwości negocjacyjnych.
7. W przypadku braku porozumienia pracownik ma prawo dochodzenia roszczeń w
trybie określonym w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy.
§5
1.Na czele Poradni stoi dyrektor odpowiedzialny za całokształt funkcjonowania
placówki.
Tryb powołania dyrektora i wymagania kwalifikacyjne określają odrębne przepisy.
2. Jeżeli w Poradni będzie zatrudnionych więcej niż 15 pracowników pedagogice
może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
3. W Poradni mogą być zatrudnieni pracownicy pedagogiczni ; psycholodzy,
pedagodzy, logopedzi, socjolodzy, doradcy zawodowi i rehabilitanci.
4.W Poradni w zależności od potrzeb, zatrudnia się również lekarza ora
pracowników socjalnych, którzy ukończyli studia wyższe magisterskie na
kierunkach : pedagogika ( w zakresie pracy socjalnej ), a także innych
specjalistów potrzebnyc Wprowadził(a) do systemu: Kazimierz Pajchel, data: 2003-12-31 08:37:48
Opublikował(a): Kazimierz Pajchel, data publikacji: 2003-12-31 09:01:19
Ostatnia zmiana: Przemysław Rasała, data: 2009-06-08 11:04:47
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony