UCHWAŁA NR XXXII/175/2006
UCHWAŁA NR XXXII/175/2006
RADY POWIATU W PIŃCZOWIE
z dnia 28 lutego 2006 roku
w sprawie nadania Statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Pińczowie
Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art.20 ust.2 w związku z art. 238 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz.2104) – Rada Powiatu w Pińczowie uchwala się co następuje:
§1
Nadaje się Statut dla Domu Pomocy Społecznej w Pińczowie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Powiatu
mgr Zbigniew Kierkowski
Załącznik do uchwały Nr XXXII/175/2006
Rady Powiatu w Pińczowie z dnia 28 lutego 2006 roku
STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
w PIŃCZOWIE
ul. Wesoła 5
Postanowienia ogólne§ 1.
Dom Pomocy Społecznej w Pińczowie, zwany dalej Domem, działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społec
§ 2.
Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną, której dochody i wydatki objęte są budżetem Powiatu Pińczowskiego.
Prowadzenie Domu jest zadaniem własnym Powiatu Pińczowskiego.
§ 3.
- Dom ma siedzibę w Pińczowie ul. Wesoła 5.
- Dom ma charakter stacjonarny
- Dom posiada 102 miejsca dla osób pel noletnich obojga pl ci, którym nie można zapewnić koniecznych usług opiekuńczych w miejscu ich zamieszkania, z tego:
- dla osób przewlekle chorych psychicznie - 87 miejsc,
- dla osób przewlekle somatycznie chorych - 15 miejsc
II. Zakres i poziom usług świadczonych przez Dom
§ 4.
Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom stałej opieki, warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności oraz rozwoju osobowości i samodzielności, z uwzględnieniem stopnia ich psychicznej i fizycznej sprawności.
§ 5.
- Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z odrębnie prawnie określonym standardem usług w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających i zdrowotnych.
- Szczegółowy zakres opieki i usług dla każdego mieszkańca ustala się, uwzględniając indywidualne potrzeby.
§ 6.
Organizując życie mieszkańców i usługi, o których mowa w § 5, Dom uwzględnia następujące zasady i potrzeby:
- podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,
- posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,
- korzystanie z własnego ubrania,
- własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,
- spożywania posiłków, w tym dietetycznych - zgodnie ze wskazaniami lekarza,
- opieki lekarskiej i pielęgniarskiej
- terapii leczniczej i zajęciowej,
- dostępu do kultury, oświaty, rekreacji,
- udziału w czynnościach związanych z codziennym życiem,
- aktywnego trybu życia (zaangażowanie w czynności życia codziennego, zabawa, nauka itp.),
- zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestniczeniem w różnych formach aktywności,
- przełamania izolacji i monotonii życia w Domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi z rodziną oraz rozwijania kontaktów ze środowiskiem lokalnym,
- spokoju i bezpieczeństwa na terenie Domu oraz opieki w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem.
III. Prawa i obowiązki mieszkańców
§ 7.
- W Domu działa samorząd mieszkańców, którego reprezentantem jest rada mieszkańców.
Rada jest rzecznikiem interesów mieszkańców i partnerem dyrektora Domu w dążeniu do lepszego zaspokajania potrzeb mieszkańców. - Dom zapewnia możliwość złożenia do depozytu przedmiotów wartościowych oraz umożliwia mieszkańcom założenie kont depozytowych w Banku.
W przypadku osób mających trudności z samodzielnym dysponowaniem pieniędzmi, Dom - we współpracy z rodziną lub prawnymi opiekunami tych osób - pomaga im w dokonywaniu zakupów.
§ 8.
Mieszkaniec Domu ma prawo do:
- godnego traktowania, poczucia bezpieczeństwa i ochrony intymności,
- pełnej informacji o zakresie usług świadczonych przez Dom i warunkach ich uzyskania,
- wyjaśnień o podstawach i zasadach regulujących współżycie mieszkańców,
- pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych i prawnych,
- uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,
- składania skarg i wniosków dyrektorowi Domu i organom samorządu mieszkańców,
- wybierania i bycia wybieranym do Rady mieszkańców oraz uczestnictwa w działalności samorządu,
- przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz korzystania z ich pomocy zgodnie z Regulaminem Domu,
- przebywania poza Domem - za wiedzą i zgodą jego dyrektora - do 60 dni w roku,
- dysponowania posiadanym mieniem osobistym i środkami finansowymi,
- wykonywania praktyk religijnych zgodnie z wyznawaną religią i poszanowaniem praw innych mieszkańców.
§ 9.
1. Do obowiązków mieszkańców należy:
- współdziałanie z pracownikami Domu w zaspokajaniu swoich potrzeb życiowych oraz w realizacji zindywidualizowanego planu opieki,
- Regulamin Domu może sprecyzować sposób wykonywania obowiązków określonych w ust. 1. oraz ustalać inne obowiązki mieszkańców, których wypełnianie stosownie do możliwości będzie konieczne do realizacji zadań opiekuńczych.
IV. Organizacja i zasady działania Domu
§ 10.
- Dom jest powiatową jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
- Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Powiatu Pińczows kiego.
- Domem kieruje dyrektor, którego zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Pińczowskiego.
- Dyrektor kieruje Domem przy pomocy zastępcy dyrektora. Zastępcę dyrektora zatrudnia Dyrektor Domu po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Powiatu.
§ 11.
- Kierując Domem, dyrektor odpowiada za jego działalność i realizację zadań statutowych oraz prawidłowe gospodarowanie jego mieniem i środkami finansowymi.
- Dyrektor zapewnia wykonanie zadań opiekuńczych nad mieszkańcami i w tym zakresie jest zobowiązany w szczególności d o:
- kształtowania właściwego stosunku pracowników do mieszkańców,
- zapewnienia respektowania praw mieszkańców,
- egzekwowania obowiązków mieszkańców stosownie do ich indywidualnych możliwości,
- zapoznania mieszkańców z ich prawami i obowiązkami,
- zapewnienia bezpieczeństwa przedmiotów wartościowych i środków finansowych mieszkańców przyjętych do depozytu na przechowanie,
- utrzymywania kontaktu z członkami rodzin i innymi bliskimi mieszkańców, interesującymi się ich problemami oraz z sądem rodzinnym i ustanowionymi opiekunami prawnymi,
- przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności Domu,
- zapewnienia mieszkańcom warunków godnego umierania oraz - w razie braku lub niemożności działania osób bliskich - sprawiania pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego i miejscowym zwyczajem.
§ 12.
- Dom zatrudnia pracowników - koniecznych dla jego funkcjonowania i sprawowania opieki - na stanowiskach:
1/ podstawowych świadczeń opiekuńczych,
2/ działalności terapeutyczne i socjalnej,
3/ rehabilitacyjnych, 4/ administracyjnych.
- Pracownicy Domu są zorganizowani w zespoły opiekuńczo-terapeutyczne.
- Szczegółowo organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu.
- Za Dom - jako pracodawcę - czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do jego pracowników wykonuje dyrektor.
V. Gospodarka finansowa Domu
§ 13.
- Dom pokrywa swoje wydatki z budżetu Powiatu Pińczowskiego, a uzyskane dochody odprowadza do tego budżetu.
- Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez Radę Powiatu.
- Dyrektor Domu opracowuje projekt planu finansowego i projekty jego zmian, wykonuje plan oraz zapewnia sprawozdawczość finansową i ewidencję rachunkową.
§ 14.
- Granice umocowania dyrektora Domu w zakresie gospodarowania powierzonym mieniem i przydzielonymi środkami finansowymi określają przepisy ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości oraz pełnomocnictwo udzielone przez Zarząd Rady Powiatu i niniejszy Statut.
- Dyrektor zatrudnia i zwalnia głównego księgowego.
§ 15.
- Źródłami dochodów budżetu realizowanych przez Dom są :
- opłaty za pobyt w Domu, wnoszone przez jego mieszkańców, ustalone w decyzjach o skierowaniu do Domu - na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
- różne inne dochody,
- darowizny rzeczowe i finansowe.
- W przypadku nieobecności mieszkańca zwraca się pobrane opłaty zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Na zasadach określonych w Ustawie o finansach publicznych dyrektor Domu może utworzyć odrębny rachunek dochodów własnych, które mogą być przeznaczone na finansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych Domu.
VI. Postanowienia końcowe
§ 16.
Dom podlega wpisowi do prowadzonego przez Wojewodę Świętokrzyskiego rejestru domów pomocy społecznej.
§ 17.
Niezależnie od kontroli przez upoważnione organy kontrolne Powiatu Pińczowskiego, Dom podlega kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie pod względem merytorycznym.
§ 18.
Zmiany Statutu może dokonać Rada Powiatu Pińczowskiego w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 19
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006 roku.
Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2006-03-14 12:31:07
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2006-03-14 12:31:48
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2006-03-14 12:31:48
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony