Uchwała Nr XX/111/2008
Uchwała Nr XX/111/2008
Rady Powiatu w Pińczowie
z dnia 28 sierpnia 2008 roku
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 180, art. 181, art. 182, art. 183, art. 184 ust. 1 i 2, art. 188 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr249, poz. 2104 ze zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
§ 1
1. Zarząd Powiatu opracowuje i przedkłada Radzie Powiatu projekt budżetu według określonego niniejszą uchwałą trybu pracy.
2. Poprzez czynność „przedkłada” należy rozumieć złożenie projektu budżetu wraz z wymaganą a określoną niniejszą uchwałą dokumentacją Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§ 2
1. W toku prac nad przygotowaniem projektu budżetu z Zarządem Powiatu współpracują:
– Kierownicy Wydziałów Starostwa Powiatowego
– Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu
– Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży.
2. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji z Ministerstwa Finansów i od Wojewody Świętokrzyskiego Skarbnik Powiatu podaje podmiotom wymienionym w ust. 1 założenia do opracowania materiałów planistycznych.
3. W terminie do 30 października podmioty wymienione w ust. 1 przekazują przygotowane materiały planistyczne zawierające w szczególności:
– przewidywane wykonanie roku bieżącego,
– prognozowane dochody z uwzględnieniem ich źródeł i klasyfikacji budżetowej,
– prognozowane wydatki z uwzględnieniem podziału klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnieniem ich rodzajów,
– prognozowane przychody i wydatki gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych oraz powiatowych funduszy celowych.
4. Materiały planistyczne powinny zawierać:
– dane o charakterze liczbowym, a także projekty planów rzeczowych ze szczegółową kalkulacją sporządzoną z uwzględnieniem aktualnych cen oraz przewidywanego wskaźnika inflacji,
– wnioski pochodzące od podmiotów ubiegających się o dotacje z budżetu powiatu, niezaliczonych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku
i są one podstawą do sporządzenia przez Zarząd Powiatu projektu budżetu.
§ 3
1. Projekt uchwały budżetowej powiatu określa:
1) prognozowane dochody według źródeł ich pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej w podziale na dochody:
– bieżące,
– majątkowe,
2) wydatki budżetu powiatu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
– wynagrodzeń
– pochodnych od wynagrodzeń,
– dotacji,
– wydatków na obsługę długu jednostki (odsetki),
– wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat,
b) wydatków majątkowych,
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu,
4) przychody i rozchody budżetu powiatu,
5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
6) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej:
– przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych,
– pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności,
– innych środków
w części związanej z realizacją zadań powiatu.
7) plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
8) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
10) upoważnienia dla zarządu jednostki do zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków do limitu roku budżetowego lub limitów na wieloletnie programy inwestycyjne,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
11) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
12) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi odrębnymi ustawami,
13) dotacje inne niż określone w pkt 11 i 12 przekazywane na podstawie odrębnych przepisów związane z realizacją zadań powiatu,
14) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między j.s.t.
2. W projekcie uchwały budżetowej mogą być zawarte:
1) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu powiatu,
2) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art.188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu powiatu.
§ 4
1. Wraz z projektem budżetu Zarząd Powiatu przedkłada Radzie Powiatu następujące materiały informacyjne:
1) objaśnienia,
2) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
3) informację o stanie mienia komunalnego.
2. Objaśnienia do projektu dochodów i wydatków zawierają:
1) omówienie poszczególnych źródeł dochodów,
2) omówienie poszczególnych wydatków z wyszczególnieniem:
a) wydatków bieżących,
b) wydatków majątkowych (w tym inwestycyjnych),
c) wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem powiatu,
e) dotacji dla innych podmiotów.
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych (pożyczek).
3. Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera:
1) dane dotyczące przysługujących powiatowi praw własności,
2) dane dotyczące:
a) innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych: użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach
b) posiadania,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 5
1. Projekt uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przyjmuje w formie uchwały zarządu, a następnie przekazuje wraz z wymaganymi niniejszą uchwałą materiałami do:
– Rady Powiatu,
– Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach celem zaopiniowania,
w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Przewodniczący Rady Powiatu przesyła projekt uchwały wraz z materiałem informacyjnym do prac w Komisjach Stałych Rady.
3. Komisje obradują nad projektem budżetu na posiedzeniach komisji podczas, których wypracowują i kierują wnioski do Zarządu Powiatu.
4. W przypadkach zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidywanego w projekcie istnieje obowiązek wskazane przez Komisję źródła jego sfinansowania.
5. Zarząd Powiatu rozpatruje zgłoszone wnioski i zajmuje stanowisko w przedmiocie sprawy. Wnioski nie uwzględnione w projekcie uchwały budżetowej wymagają uzasadnienia ze strony Zarządu.
6. Wnioski poszczególnych Komisji wraz ze stanowiskiem Zarządu Powiatu są podstawą do oceny i sformułowania ostatecznej opinii o projekcie budżetu przez Komisję do spraw Budżetu i Finansów.
7. W porządku obrad Sesji Rady Powiatu, na której będzie rozpatrywany projekt uchwały budżetowej powinny być uwzględnione następujące punkty:
– odczytanie projektu uchwały budżetowej,
– odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie budżetu,
– odczytanie opinii Komisji do spraw Budżetu i Finansów,
– dyskusja nad projektem budżetu,
– głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 6
Uchwałę budżetową Rada Powiatu uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych.
§7
Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.
§ 8
Traci moc Uchwała Nr XVII/78/2000 Rady Powiatu w Pińczowie z dnia 25 sierpnia 2000 roku w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej.
§ 9
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
mgr Zbigniew Kierkowski
UZASADNIENIE
do uchwały NR XX/111/2008
Proces tworzenia budżetu powiatu obejmuje opracowanie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu. Tryb prac nad projektem budżetu jest poddany regułom ustalonym w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o samorządzie powiatowym, które nałożyły na Radę Powiatu obowiązek podjęcia tzw. uchwały proceduralnej.
Uchwała ta jest aktem o charakterze wewnętrznym pozwalającym na samodzielne ustalenie zasad tworzenia budżetu, której adresatami są Zarząd Powiatu oraz kierownicy jednostek organizacyjnych i powinna ona określać w szczegółowości:
1) terminy obowiązujące w toku prac,
2) obowiązki jednostek organizacyjnych uczestniczących w pracach nad projektem,
3) szczegółowość projektu, która powinna być zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych,
4) wymagane materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu winien przedstawić wraz z projektem uchwały budżetowej.
O wymogach uchwały proceduralnej stanowi art. 53 ustawy o samorządzie powiatowym (j.t Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.), który przez podjęcie niniejszej uchwały zostanie spełniony.
Wprowadził(a) do systemu: Wioletta Usnarska, data: 2008-09-16 11:51:29
Opublikował(a): Wioletta Usnarska, data publikacji: 2008-09-16 11:52:13
Ostatnia zmiana: Wioletta Usnarska, data: 2008-09-16 11:52:13
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony